Децата „влизат“ в социалните медии на все по-невръстна възраст

Интервю на Галина Стефанова с Маргита Колчева

Около 80 на сто от децата създават първия си профил в социалните медии преди да навършат 12 години. Това сочи проучване на тема „Дигиталният живот на децата и техните родители“, поръчано от един от трите водещи доставчици на мобилна телефония в нашата страна стана. Близо половината от новорегистрираните акаунти са отбелязани като „детски” или „тийнейджърски“, сочат още данните, огласени в ефира на Радио Кърджали Маргита Колчева, мениджър "Устойчиво развитие".

От проучването става ясно, че 9 от 10 подрастващи (до 19 години) имат профил в социалните медии, като 75% го създават преди да навършат 12 години, а 5% - под 7-годишна възраст. Ежегодното допитване на телекома е проведено от агенция за пазарни проучвания „Арбитраж“ в края на 2024 г. сред деца (7-12 г.), тийнейджъри (13-19 г.) и техните родители.


Над 90% от тийнейджърите и близо половината от децата прекарват повече от 2-3 часа дневно онлайн. По-малките интернет потребители най-често играят видеоигри и гледат филми, а тийнейджърите повече гледат филми и използват социалните медии за комуникация и забавление.

Най-често – в 44% от случаите, децата създават първия си акаунт с помощта на родител или друг член на семейството. При този сценарий едва 45% от профилите са отбелязани като „детски“. Друг подход е родителите сами да регистрират децата си в социалните медии. Третият сценарий – детето да се регистрира самостоятелно, се наблюдава при 32% от случаите и тогава едва 17 на сто от профилите се отбелязват като „детски“.


С по-ранното навлизане на технологиите в ежедневието на децата се засилва и ролята на семейството за контрол и защита на непълнолетните интернет потребители.

Малко под половината от анкетираните деца посочват, че са виждали смущаващо съдържание. Тийнейджърите са изложени по-често на различни форми на агресия и обиди, както и негативни коментари – основно в социалните медии.

Обект на онлайн тормоз са 12% от децата и 23% от тийнейджърите, сочат данните от допитването. За децата той се изразява в обиди и подигравки, а при по-големите къмтях се включва и споделянето на съдържание без съгласие. Като спасителна реакция в случай на тормози или неприлични съобщения, най-много участници посочват, че биха блокирали профила – 76% от тийнейджърите и 57% от децата. На второ място при по-малките се нарежда намерението да кажат на някого (33%), докато почти 1/3 от младежите предпочитат да докладват профила.

Фишинг измамите също са сред сериозните опасности в интернет както за подрастващите, така и за родителите.

Допитването показва, че младото поколение има желание да научи повече за безопасното използване на интернет.

Повече подробности можете да чуете в прикачения звуков файл.


Още от На чаршията, в чата