Уязвимост и грижа: Етически решения за по-справедливо общество
Подписка срещу изграждането на център за хора с увреждания: "Фашизъм" или страх?
В ноемврийското издание на рубриката "Часът на етиката" в предаването "Време за наука" се обсъжда социалният модел на увреждането и идеята за грижа. Гост на предаването беше д-р Гергана Мирчева от Института за философски изследвания (ИФС) към БАН, която разгледа етическите измерения на грижата и тяхната социална значимост.
Според д-р Мирчева е ключово да се подчертае доколко етиката на грижата може и трябва да остане в рамките на академичните изследвания, особено когато става дума за грижа за хора с увреждания. Въпросът е дали е възможно и какви са границите на социалната грижа, когато тя напусне академичното поле и стане част от обществения и политическия дискурс.
Етиката на грижата, по думите ѝ, представлява важно направление във феминистката етика с множество разклонения и приложения. В контекста на хората с увреждания това направление се преплита с изследванията на живота с увреждания, създавайки едно интердисциплинарно поле. "Тази интердисциплинарност понякога звучи като клише, но в други случаи застрашава дисциплинарната идентичност. Въпреки това е възможност за развитие", подчертава тя.
Д-р Мирчева обръща специално внимание на понятието "уязвимост" като ключов аспект в етиката на грижата. Какво представлява уязвимостта, кой е уязвим и какви са етическите задължения към уязвимите групи и индивиди – това са въпроси, които изискват не само теоретично, но и практическо разглеждане.
В предаването д-р Мирчева цитира конкретен случай, който илюстрира сложността на етическите и социални аспекти на грижата. Родители на хора с когнитивни затруднения получават подкрепа чрез европейско финансиране и общински средства за изграждане на комплексен център за резидентна грижа. Въпреки това инициативата среща силен обществен отпор – над 1000 души от варненския квартал "Възраждане" организират протестна подписка, подкрепена от политическата партия "Възраждане".
Според д-р Мирчева подобни прояви могат да се тълкуват като форма на фашизъм, но също така поставят въпроса за причините за стигмата. "Често тези страхове са резултат от неосведоменост и липса на просвета. Това създава благоприятна почва за политическа употреба на обществените страхове", отбелязва тя.
Чуйте разговора в звуковия файл.