Проектът R.E.A.L. в полза на младите хора в Европа за ориентиране в дигиталния свят
Проектът R.E.A.L. (Research, Evaluate, Analyze, Learn) е иновативна инициатива, финансирана по програма Еразъм+, която има за цел да изгради младежко население, способно да разпознава истината в дигиталния свят и да бъде подготвено за критично мислене не само в дигиталния свят.
Критичното мислене съвсем не е единственото, което ни е необходимо, за да развием способността да разпознаваме фалшивата информация онлайн, за което всъщност се изискват доста повече умения, които младите хора от Европа и България ще могат да усвояват именно чрез нещата, които проектът се опитва да създава. Той е възможен благодарение на усилията на три държави.
В рамките на проекта ще бъде създаден Youth Digital Fact-Checking Hub – иновативен център за обучение, който ще бъде достъпен за младежи от цяла Европа. В него участниците ще имат възможност да преминат през интерактивни обучителни модули, практически семинари и съвместни проекти, насочени към разпознаване на достоверната информация и развиване на критично мислене.
Хъбът има за цел не само да предостави знания, но и да вдъхнови младите хора да се превърнат в проактивни посланици на истината, разпространяващи принципите на медийната грамотност и критичното мислене в своите общности.
В наши дни, когато дезинформацията представлява сериозна заплаха за демокрацията, проектът R.E.A.L. се стреми да трансформира начина, по който младите хора се ангажират с цифрово съдържание, като насърчава култура на отговорност и вземането на информирани решения.
„С партньорите работим заедно от дълги години. В процеса на работа и над други проекти видяхме, че има нужда от такъв проект, който да повиши медийната грамотност на младите хора, още повече, че те са бомбардирани с информация отвсякъде, не само в социалните мрежи. Освен това те самите са активни създатели на цифрово съдържание, заради което смятаме, че е важно да имат медийна грамотност, за да могат да го управляват и да създават съдържание, което е коректно“, разказва Димитър Бенев, който е част от представителството от България.
"Направихме доста проучвания кои са държавите в Европа, които имат нужда младите хора да бъдат подкрепени в придобиването на медийна грамотност. Те не толкова имат нужда от ограмотяване, но по-скоро имат нужда от насоки", допълва той.
"Според направените проучвания и обсъдените разговори между партньорите, когато говорим конкретно за младите хора, България е на едно добро ниво по медийна грамотност", изтъква Бенев. Той подчерта, че основната фокус група на проекта обхваща възрастта от 16 до 24 години, но в последствие този възрастов диапазон може да се разшири.
"Фокусирали сме се във възрастта от 16 години нагоре, тъй като има ограничение при регистрацията в социалните мрежи, но умението да се разпознават новините и информацията като цяло е много важно. Чрез създадения хъб ние можем да стигнем и до учителите, които след като получат необходимата информация и умения, могат да ги предадат на по-малките деца", допълва той.
Дейността на хъба ще бъде разделена на няколко поддейности. Ще бъде разработена програма с учебни модули, които ще бъдат качени и достъпни на този хъб, съответно младите хора ще могат да се регистрират и да преминат обучението, а обучителните модули ще съдържат различни теми.
Още подробности чуйте в разговора на Христина Иванова в звуковия файл.