Валентина Стоева:

Четенето е когнитивен процес, който развива умението ни да мислим

Предстои второто издание на Националния ден на четенето

Валентина Стоева, председател на Фондация ''Детски книги'', Фондация ''Четене''
На 15 ноември 2024 г. ще се проведе второто издание на Националния ден на четенето - нова инициатива на Фондация “Четене”. 

След изключително успешното първо издание на инициативата (177 609 участници от страната и чужбина, хиляди вдъхновяващи събития и основаване на Националния пакт за четенето), тя се завръща, за да обедини граждани, институции и представители на бизнеса около една обща цел.

През 2024-а малки и големи читатели ще прекарат време в компанията на книгите и ще участват в събитие, посветено на тях, като по този начин откроят ценността на четенето в нашето съвремие. До момента, за второто издание на инициативата са се регистрирали 80 хил. души.

“С колегите, с които организираме “Дни на четенето” и започнахме миналата година, бяхме абсолютно сигурни, че насочването на вниманието на обществото към процеса “четене” ще бъде и важно, и припознато, защото рядко си даваме сметка, че освен културен продукт, четенето, което обикновено свързваме с книгите, е когнитивен процес, който обаче ни помага да развиваме уменията си да мислим, да взимаме информирани решения и да променяме средата, в която живеем", казва Валентина Стоева, председател на Фондация "Детски книги", Фондация "Четене", носител на званията “Посланик на библиотеките“ и “Рицар на книгата”.

Четенето дава възможности” е мото на първото издание, през 2023 г., в което се включиха близо 180 хил. българи от цял свят. Тази година фокусът ще е върху вниманието върху значението на четенето за бъдещето и развитието, затова мотото е “Иновациите започват с четене”.
Вал Стоева
“Независимо за какви иновации говорим, в която и да е сфера, те са абсолютно невъзможни без уменията на хората да извличат информация, да я анализират, да трупат знания и да намират креативни решения на проблемите като пренасят знанията си от една сфера в друга. Затова и иновациите зависят от умението ни да мислим добре и да извличаме смисъл, а това се случва най-често с четенето”, комнетира Валентина Стоева.

Социалните фактори за умението за четене са много важни. “Обикновено свързваме четенето с уменията на децата да четат самостоятелно, които се развиват в училище и обикновено свързваме четенето с учебната програма.

Всъщност четенето в семейството преди училище, разговорите с децата, споделянето на опит, както и продължаването на тези действия, далеч след започване на училище, т.е. през целия ни живот, предопределят уменията ни не само да можем да четем гладко, но по-важното - да четем между редовете, което ни прави по-устойчиви”, посочва още тя.

По този показател в България се справяме добре, защото българските деца до четвърти клас се справят добре с умението да прочитат думите, но ако се погледнат резултатите от изследването PISA, които измерват уменията за справянето с живота или т.нар. функционална грамотност, резултатите при нас са катастрофални. 53% от 15-годишните, не могат да разберат смисъла на това, което четат.

С Деня на четенето се насочва фокусът на вниманието именно към това. “Четенето е процесът, който се налага да пазим ревностно и да подпомагаме онези, които имат затруднения”, допълва тя.  

Чуйте целия разговор на Гергана Пейкова в звуковия файл.

Още от Радиокафе