За въздушните трасета на дроновете в столицата

Репортаж на Добромир Видев за ''Хора, пътища, автомобили''

Две зони трябва да станат тестови площадки за употребата на дронове и дори на летящи коли. Плановете обаче не са реалност, заради липсата на интерес към управлението на тези пространства, които по европейските правила трябва да са част от т.нар. Ю-спейс пространство. Една от тези зони е край град Раковски, а другата – в южните райони на София.

Изборът е, за да се тества "съжителството" на летището на столицата ни с бъдещите евентуални места за летене на безпилотни средства.

Засега в Европа няма подобни действащи пространства за безпилотни летателни средства. А какво остава за България. Но стартиралите преди около 2-3 години дискусии, бавно проправят път за реализиране на идеята. 

Преди повече от година обществеността на град Раковски беше запозната с плановете там да има обособено пространство. На ред са южните райони на София. Това обаче не се е случило, свидетелства кметът на район „Студентски“ Петко Горанов.

Горанов не отрича потенциала на подобна идея. Община "Студентска" в София вече си има дрон. С него обучен по правилата оператор, облита района, за да наблюдава за незаконно строителство, незаконни струпани земни маси, проверка на общинските покриви, за оглед на сгради, преди да се даде завършеност на строителството, следене на глутниците кучета...

Кметът на „Връбница“ – един от най- южните софийски райони, Здравко Клинков смята, че личното пространство на хората трябва да се пази.

Община "Връбница" няма собствен дрон, допълва Клинков. И потвърждава, че и до него не са стигали искания за разговор по темата за бъдещата зона. Като човек, който обаче притежава дрон, кметът на район "Връбница" Здравко Клинков е на мнение, че дори и да има тестова зона, ще трябва много добре да се мисли откъде да минават трасетата на дроновете.

Председател на Координационния съвет за въвеждане на U-space към МТС проф. Димо Зафиров коментира, че разговори с кметовете ще има. Но срок за създаването в южните райони на София на подобна зона все още няма.

Проф. Зафиров обаче е натоварен със задачата да информира и кметовете, и хората за плановете какво би се случило една такава контролирана обща зона за безпилотни летящи средства.

За летенето над урбанизираните територии дори ще има нужда от тримерна карта, която да показва ограниченията в определен район.

Най- сериозният аргумент за това, не само в южните райони, близки до летището в София, да има единно европейско пространство за дронове, е една страховита история, смята проф. Димо Зафиров.

Професор Димо Зафиров не крие недоволството си, че след среща със софийски заместник-кмет на голямата община не последвал друг интерес по темата за създаването на тестово пространство в южните райони на София. Но прогнозата на координатора по въвеждане на U-space към МТС е, че идва моментът, в който нещата ще трябва да се правят бързо.

И това може да не е дрон, а дори летящ автомобил. Кметовете на два от южните райони в София също виждат икономически аргументи, ако тестването на такъв район започне. Регулациите ще помогнат, свидетелства кметът на район "Студентски" Петко Горанов.

Кметът на район "Връбница" Здравко Клинков вижда регулирането на летенето в определени зони на дроновете като възможност за развитието на нови обществени услуги. Особено такива, нужни на трафика на улиците.

"Звучи като във филм, но един ден това ще е реалност, вярва Здравко Клинков.


Още по темата слушайте в звуковия файл.

Още от Хора, пътища, автомобили