Видинско читалище участва в проучване за нагласите на младите европейци

Фрагмент от ''Заедно'' на 1 ноември 2024 година

Видинското читалище "Светъл ден - 2009" заедно с организации от още три държави - Румъния, Словакия и Унгария, участва в проучване доколко Европейската стратегия за младежта се свързва с младите хора в Европа. В допитването са включени 1403-ма младежи на възраст между 18 и 24 години. Проучването, което е част от инициативата eSAT, е публикувано в Journal of Social Studies Education Research.

Целта е чрез семинари, фестивали и училищни събития да се представи по достъпен начин сложната Европейска младежка стратегия на младите европейци, обясни Милен Василев, секретар на НЧ "Светъл ден - 2009". Резултатите обаче показаха по-нюансирана история на това, как се приема в различните държави.
Милен Василев
"Идеята е такава, че смятаме, че страните от Източна Европа все още има какво да наваксват в това да бъдат пълноправни и осъзнати членове на Европейската общност и въобще на това голямо семейство. Самият проект е свързан с правата, европейските права, какво могат съответните граждани на всички държави членки на Европейския съюз да използват като ресурс на тази общност и така да можем да популяризираме всички ползи като пълноправни членове на европейската общност. За тази цел обучихме осем младежи от град Видин, които след това съвместно с екипи от съответните държави, които са ни партньори, пак млади хора, разработиха абсолютно сами идея за комикс, който комикс пресъздава основните стълбове на европейската младежка стратегия - ангажиране, свързване и овластяване, като добавихме и една тема, която е много наболяла за младите хора въобще в Европа, това е тъмната страна на социалните медии, т.е. психично здраве и това как социалните медии влияят върху психиката на младите хора."

Според проучването, Словакия е държавата, която показва най-високи стойности като осъзнаване на младите хора. Резултатите на България, Румъния и Унгария показват, че младите хора не се чувстват достатъчно свързани с европейската общност и не познават достатъчно правата и ползите, които биха имали от членството. 

"Интересното за България бе, че хората, с които говорихме лично, тъй като нашите кампании бяха насочени към училищата, показаха много по-ниски стойности на запознатост с европейското гражданство и европейските права в сравнение с хора, които пуснахме онлайн, така наречената контролна група. Те показаха много по-висока степен на запознатост с европейските права и задължения."

В продължение на шест месеца са провеждани семинари и интерактивни сесии, на които чрез комикса, създаден от млади доброволци, работещи заедно в международни екипи, младите хора от държавите партньорки са запознавани с Европейската младежка стратегия. Целта е тези събития да помогнат на младите хора да разберат възможностите и ролите, които могат да играят в Европа, като същевременно ги насърчават да виждат себе си като част от една по-широка европейска общност, обясниха от видинското читалище.

Още от Заедно