Експерти дискутираха на кръгла маса
Как да избегнем интернет измамите при онлайн пазаруването
Кръгла маса на тема: "Измамите в интернет – новата пандемия“ организираха Патентно ведомство на Република България, Комисията за защита на потребителите и Европейски потребителски център – България. Дискусионният форум бе със специалното участие на Главна дирекция за борба с организираната престъпност (ГДБОП).
По време на кръглата маса бяха засегнати актуални теми, особено важни за потребителите и бизнеса, като интернет измамите, фалшивите стоки, недобросъвестните търговски практики, както и значението на индустриалната собственост като способ за тяхното идентифициране.
На форума бяха подложени на дебатиране злободневни проблеми, като чрез дискусия ще се предоставят възможни решения, които ще позволят да се повиши обществената информираност. Особено популярни в последно време са социалните мрежи в предлагането на стоки, които се рекламират като най-изгодните и със “шанс да получиш последният продаван артикул“, често дори използвайки името на известни и вече утвърдени марки. Зачестяват и сигналите до Комисията за защита на потребителите за недоставена стока, отказ от право на връщане, опасни стоки и много други.
Кои са основните белези на които да обръщаме внимание при онлайн пазаруването, разказа Игнат Арсенов – директор на Главна дирекция „Контрол на пазара“ в КЗП.
Той подчерта, че много често потребителите се доверяват на ниската цена и влизат да пазаруват от случайни онлайн магазини за които нямат никаква представа, много често те биват препращани чрез линкове, чрез търсачки, платформи, социални мрежи, събират с „бисквитки“ нашите данни, ако например търсим даден артикул или услуга и след това ни се предлагат такива услуги, но ние не знаем от кой търговец. А когато пазаруваме от физически магазин, хората са внимателни, не влизаме в случаен магазин. Същото трябва да правим и при пазаруване онлайн – да пазаруваме от проверени магазини. Когато видим изгодна оферта, да направим малко проучване – има ли на сайта информация кой е търговецът и дали тя е вярна", посъветва експертът.
Дейността на Комисията за защита на потребителите е именно да насочва вниманието в тази област - да проверяваме на сайтовете има ли данни за търговец – да знаем с кого търгуваме, и дали има данни за самите стоки - много често липсва описание на стоките и реално потребителите се подлагат на риск или след това не харесват стоката, защото тя не отговаря на техните очаквания, отбеляза още Игнат Арсенов. Твърде ниската цена на даден продукт трябва да ни послужи като индикация, че е нужно да направим проверка преди да закупим, допълни той. Да бъдем наблюдателни за визията на сайта, който ни предлага да пазаруваме е друго важно нещо.
На сайта на Европейския потребителски център може да се намери наръчник, инструмент, гайд, с много полезна информация, която води потребителя стъпка по стъпка за основните индикации, които трябва да провери преди да си купи нещо. Особено ако става въпрос за непознат електронен търговец – такъв, който не му е препоръчан, не му е познат и не е пазарувал от него досега. Чрез безплатните търсачки разположени на сайта на ЕПЦ, при изписване адреса на сайта ще можем да проверим какъв е неговият рейтинг и какво ни дава тази информация за съответния сайт. Тогава можем да вземем решение да пазаруваме или не, каза Соня Спасова – председател на Европейския потребителски център в България.
Макар до известна степен работата на д-р Николай Братов, директор на дирекция „Експертиза и опозиция на марките и географските означения“ при Патентното ведомство да налага работа на терен - във физически магазини, той поясни, че опасности има както във физическите така и в онлайн магазините.
- Чуйте още подробности по темата в разговорите на Златина Петкова.