В културните институции липсва самоконтрол

Със Сюзанна Арутюнян - Василевска разговаря Веселина Пеева

"Скандалът с театрите е един огромен шок за цялата гилдия. Не е и лесно да се възприеме. Не ни е приятно, разбира се, но в никакъв случай не бихме искали обаче това да бъде оценката за цялостната театрална дейност в България. Не трябва да бъде по този начин и не ни се иска това да остави някакъв отпечатък върху дейността на хората, които дават ежедневно усилията и сърцето си за българския театър". Това заяви директорът на Драматичен театър Пловдив "Н.О. Масалитинов" Сюзанна Арутюнян - Василевска.

По думите й, екипът на театъра няма никакви притеснения във връзка с  възможните проверки на институцията.

"Редно е да има такива. И ги очакваме. Знаем как работим, защото работим прозрачно и е по-лесно човек да насочва усилията си за свършването на работата и постигането на резултати, отколкото да мисли как по друг начин да се покачват показателите и финансовите състояния на институциите".

Василевска потвърди, че от няколко дни Театърът получава от Министерството на културата по няколко изисквания за документи и отчети, които да предостави за проверка. 

На въпрос дали Драматичен театър Пловдив работи с външни продуценти, тя подчерта: "Театралното изкуство с цел разпространение има нужда от хора. В Пловдив се създава една продукция, но за да бъде представена тя в Бургас, Варна, Русе и т.н. са необходими хора на местно ниво, които се грижат за продажбата на билети, за рекламната кампания, защото ние не можем да бъдем едновременно на няколко места в България.

Практиката е да се работи с организатори както в град Пловдив, така и извън Пловдив, това са отговорните хора, които се грижат за промотиране на представленията и продажбата на билети за конкретните представления и получават процентна комисионна за работата си. 

А продуцентите са хората, които създават спектаклите и ги разпространяват от името или с конкретните театри и те си имат техни разпространители. Но Пловдивският театър си е продуцент на своите продукции - създаваме си представленията и ги разпространяваме чрез нашите разпространители. Ние не работим с втори продуценти".

За счетоводната програма на Петко Писков, която може "да изчиства загубите", Василевска подчерта, че никога не е чувала.

"Явно много са креативни хората в днешно време. От няколко дни само това се обсъжда, ние буквално сме в шок и новите неща, които непрекъснато излизат, не можем дори да ги осъзнаем. Дори ако бяха стигнали и до нас, щяхме да им пожелаем успех, но ние си имаме достатъчно силен екип специалисти в областта на рекламата, пиара, можем сами да се справим с добрите показатели на театъра".

По отношение на контрола върху разходването на средства в театъра, Василевска бе категорична, че са изключително доволни от методиката, по която функционира Театърът днес. 

"Тази методика позволява наистина бизнес взаимоотношения и възможности на директорите да реализират добри продукции и да разпространяват и театрите да печелят с труда си. "Да помисли наистина човек как да се възползва и как да реализира с дейността си тели показатели и приходи, а не да мисли другите възможности, които биха докарали финансови показатели на тези институции. Ние сме изключително доволни от начина, по който досега сме работили и смятаме, че за истински работещите успешни театри тази методика е добра и ще се борим за нея".

Василевска обаче бе категорична, че контрол трябва да има винаги по всяко време. Проблемът е, че липсва самоконтрол в институциите.

"Защо трябва някой друг да ни контролира, а не ние самите, за да балансираме  възможностите на една институция. Всеки ден си провеждаме кратки оперативки, в които следим продажбите и показателите на представленията, които са програмирани в месеца и в следващия и ако има проблем, търсим причината. Гледаме всички представления, когато има продажби в или извън града, да покриват разходите на представленията. А вече от приходите, които след покриване на разходите, получавайки субсидия,  институцията може да се погрижи за следващи проекти, за мотивация и възнаграждения на служителите си, а не тепърва  - от субсидията да покриваме разходите, които не сме успели да покрием от продадените представления. Това е елементарно и всеки един мениджър трябва да може да контролира този процес".

За премиерите в Драматичен театър Пловдив, Василевска подчерта, че фестивалът "Сцена на кръстопът" бе открит с две мащабни премиери  "Без кръв" е "Кралицата девственица". На 4 октомври трупата на театъра заминава за Северна Македония за представи "Едип и пророците" на фестивала за антична драма "Стоби" и вярва, че ще тя ще се върне с награда.  Предстои и трета премиера на 9 октомври - спектакъл, написан специално за конкретните актьори от пловдивската трупа от Камен Донев. Предстои и работа със световноизвестния македонски режисьор  Деян Пройковски и пловдивската публика ще види заглавия, които ще впечатлят нейните театрални изисквания.

Сюзанна Василевска заяви още, че проверките в театрите са необходими, те са постоянни, но друг е въпросът вече как се показват онези показателите, които не се виждат по време на проверките, че имат проблем.

Интервю - звуковия файл: 

Още от Точно днес