Протест и контрапротест в София заради новите правила за придобиване на шофьорски книжки

Красимир Георгиев - управител на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България

Кандидат-шофьорите ще имат право на максимум 4 явявания на листовки и практически изпит. Тази и още промени в наредбата на Министерството на транспорта, регламентираща шофьорските курсове, влизат в сила от 10 декември. Аргументите за въвеждането им са както по-качествена подготовка и пълна дигитализация на информацията за проведените курсове и гаранция, че кандидатите наистина са шофирали по време на обучението си, така и изсветляване на сектора, с отпадането на много инструктори, които към момента работят нерегламентирано.


За да защитят новите правила,  браншови организации и асоциации на пострадали при катастрофи, се събраха на пл. „Александър Батенберг“ в столицата. По-късно в района започна и митинг-шествието на противниците на промените, което ще продължи до 16 ч.

Красимир Георгиев, управител на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, смята, че недоволните от промените в нормативната база са тези, които в момента не работят законно и дори оспори легитимността им.

„Браншът са автошколите, а това са автошколите с работещите автоинструктури на редовен трудов договор в тези автошколи. Така че, едни хора, които са неидентифицирани в трудово-правно отношение с автошколите, не могат да претендират, че са бранш, защото не са носители на разрешително. Разрешително се носи от автошколата. Да спрем с тези автоинструктури, защото те се вживяха в ролята на “one man company”, безконтролни, ощетяват гражданите, курсистите си, не подлежат на никакъв вътрешно ведомствен контрол или на държавен контрол и резултатите ги виждаме. Броят на убитите расте, те не искат да се променя статуквото, защото означава да влязат в светлия бизнес“, каза пред Радио София Красимир Георгиев.

Като част от недоволните от направените нормативни изменения, с които се регулира провеждането на курсовете и изпитите за правоуправление на моторни превозни средства, Йонко Иванов - председател на Съюза на центровете по авто-мото подготовка обясни, че учебната документация за обучение на водачи на МПС е сгрешена.

„Направена е от некомпетентни хора, които никога не са обучавали, нямаше наше присъствие и нашите предложения за изменение на тази учебна документация, не бяха приети. Те са притиворечиви на Закона за движение по пътищата, на Европейски директиви и регламенти. Те не са подписани от министъра все още и не са обнародвани“, каза Иванов.

По думите му, ако курсистът не успее да вземе шофьорска книжка и на четирите си явявания, той ще трябва да кара курсовете отначало.

„Това го вкараха едни наши колеги, които имат достъп до министерските кресла и прекараха този лобистки текст“, посочи Йонко Иванов.

Подробности можете да чуете в звуковите файлове.

Снимки: Златина Петкова


Още от Ритъмът на столицата