Полифоничното сътворение по време на фестивала Laus Polyphoniae

В предаването "Музика хисторика" ви пренасяме на фестивала за ранна музика Laus Polyphoniae в Антверпен, който тази година се състоя между 23 август и 1 септември. Както винаги сред участниците бяха едни от най-известните вокални и инструментални състави, изпълняващи музика от Средновековието, Ренесанса и Барока, в това число Cappella Pratensis, ансамбъл "Хуелгас", консорт "Беншоа", Stile Antico, ансамбъл "Солацо", Vox luminis и още много други. Темата на изданието тази година беше Vox\Voces: връзката между едногласието и многогласието в западноедропейската ранна музика. С други думи, ролята на монодията като ядро в структурата на полифоничната тъкан. Това беше и обединяващата тематика на концертите в програмата, като различните състави се бяха възползвали да демонстрират разнообразните проявления на ролята на едногласната мелодия в западноевропейската музикална история.

Стратън Бул с ансамбъл Cappella Pratensis
Както хумористично обяснява Стратън Бул  артистичният директор на ансамбъл Cappella Pratensis – в програмната книжка на фестивала: "В началото беше линията. Музикалната линия. Мелодията. Фрагмент от хорал. Новосъздадена мелодия. Или може би съмнителна песен, чута предната вечер в кръчмата, която днес служи като основа за полифонична меса. Учени сме, че полифонията е едновременното звучене на множество мелодични линии, всички с еднакъв статут. Но в действителност в голяма част от случаите тази сложна фактура е резултат от силата на една предварително съществуваща линия, която е породила всички останали. Другите гласове на свой ред поемат различни роли. Всички полифонични линии са равностойни, но някои са по-равностойни от други. В началото беше линията: оттук започва историята на полифоничното сътворение".

Този вторник (24 септември от 14 часа) в предаването "Музика хисторика" слушаме изпълненията на съставите Cappella Pratensis, The Gesualdo Six, Cut Circle, "Перегрина", Profeti della Quinta и консорт "Беншоа".

Снимки: amuz.be