НАП провери над 4000 търговски обекта по Черноморието

Над 4 000 търговски обекта по Черноморието се проверили от Националната агенция по приходите от края на юли до средата на септември.

Служителите на приходната агенция са съставили над 1 000 акта предимно на заведения за хранене, дискотеки, барове, атракциони, магазини за хранителни стоки по морето. В преобладаващия брой от нарушенията е установено неиздаването на фискален бон и разминаване между сумите, маркирани на касовия апарат, и наличностите в касата. В 60 от проверените търговски обекти е липсвало фискално устройство.

Съвместните екипи от данъчни служители и представители на Агенция „Митници“, МВР, Министерството на туризма, БАБХ, РЗИ, Комисията за защита на потребителите, БИМ и ИА „Автомобилна администрация“  са посетили над 430 търговски обекта с просрочени задължения към бюджета. Иззети са сумите, налични в касите на длъжниците, на обща стойност над 149 хил. лв. Предприети са и допълнителни действия за събиране на задълженията им като от акцията в бюджета за периода са влезли над 1 млн. лв. ,поясняват от НАП и уточняват-много от санкционираните собствениците на търговски обекти, са предпочели да не обжалват наложените актове, а да ги заплатят в 14-дневен срок. Така са се възползвали от законовата възможност да внесат с 20% по-малко от стойността на наложена санкция.

В случай че потребител не получи фискален бон при заплащането на стока или услуга, има право да задържи плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Промяната в Закона за ДДС, която е в сила от 1 януари 2024 г., има за цел да засили противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.

Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – , което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play. Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център: 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: infocenter@nra.bg.


Още от БНР уеб