Как да помогнем на детето при прехода от детска градина към първи клас

Фрагмент от ''Цветовете на деня''



С наближаването на първия учебен ден неминуемо вълнението е обзело и учениците, и родителите, както и учителите. Със сигурност най-развълнувани са бъдещите първокласници, на които им предстои съвсем скоро за пръв път да прекрачат училищния праг. Началото на училище е един особен етап от развитието на децата, защото те започват да придобиват една самостоятелност, която е липсвала в детската градина. Изникват много въпроси около този адаптивен период, като например какво да очакват родителите от поведението на децата си. Темата коментира психологът Лидия Николова:

"Всякакво поведение, според зависи какви са му ресурсите, защото това е един много детски етап от живота на едно дете и отивайки към училището вече, там има нови предизвикателства, нови отговорности... Хубавото е, че така е създадена програмата, че в началото много се работи върху дисциплината, върху това да се следват правилата в класа и самият материал в началото не върви толкова интензивно..."

А как родителят да разбере, ако детето изпитва някакви трудности, какви са индикациите, в случай, че детето е по-затворено и трудно споделя своите притеснения?

"При по-затворените деца е трудно там, където не могат да назовават потребностите си и не са се научили да ги разпознават, и нещо ги потиска, кара ги да се чувстват зле. То може да бъде от различно естество... Емоционалната интелигентност и възпитанието на такава интелигентност у детето първо започва с отразяване от родителя, тоест родителят говори за възможните варианти, в които детето не се чувства добре..."

Преди тръгването на училище е много важно да подготвим детето за този момент и да се работи с него и у дома. Ето кои са основните неща, на които е важно да наблегнем, за да помогнем в процеса на адаптация, както и какво е било най-трудно за Лидия Николова като родител на първокласник:

"Много важно е да се обърне внимание, преди тръгването на училище, на връзката с детето и това, освен детето да има способности, да има някаква самостоятелност и автономия... Може би дисциплината. Тази част, в която трябваше моят син да свикне с това, че има по-различен ред и правила, които са за по-дълго време от десет минути. Трябва да се пази тишина, трябва да не говорим на висок тон, защото там е изключително шумно. Да се съобразявам с това, че не мога в часа да ставам от мястото си и да правя каквото си пожелая..."

Опит от своята практика посочи и началният учител Вили Миладинова, защото предизвикателствата за преподавателите, които поемат първокласници, също са много големи. Най-вече,може би, да се справят с дисциплината, докато децата осъзнаят, че в училище правилата са по-сериозни, отколкото в детската градина и трябва стриктно да се спазват:

"Предизвикателствата като начален учител и особено в периода, когато децата постъпват в първи клас, са много. Трудно се овладяват малките ученици, защото е необходимо да се работи много върху тяхното внимание, върху тяхната съсредоточеност, върху търпението, с което изчакват да завършат часовете..."

Какви са  вълненията на един бъдещ първокласник и как се подготвя за училище ни разказа малката Ивет:

"Ами, купили сме тетрадки... Искам да науча как се пресмята и как се чете... Ще имам много работа, защото ходя на английски, ходя и на модерен балет и през цялата седмица ще бъда заета..."
Още от Цветовете на деня