Какъв е ефектът от новите мерки в община Сливен за контрол на движението с тротинетки
публикувано на 11.08.24 в 17:22
В Сливен общинските власти започнаха да прилагат санкциите от промените в Наредбата за обществения ред за движение на електрически тротинетки и велосипеди в пешеходните зони на града.
С промените от месец април съвместните патрули на полицията с общински охранители вече може да задържат превозното средство на нарушителя, докато не си плати глобата.
Глобите са от 200 до 500 лева, а първите нарушители вече са санкционирани.
Представителите на полицията и общинската охранителна фирма коментираха дали санкциите имат възпитателен ефект и намалели ли са случаите на ударени пешеходци по пешеходната зона в града.
Осем електрически тротинетки и четиринадесет велосипеда са временно иззети от собствениците им заради управлението им в забранената за движение пешеходна зона в Сливен от началото на месеца, съобщи старши инспектор Сава Петров от полицията в Сливен.
"Тази драстична мярка се наложи тъкмо с промените в наредбата на Общината и завишените глоби заради това, че въпреки превантивния контрол, въпреки и санкциите, които се налагаха преди това, нямаше никакъв ефект.
И затова Общинският съвет по наше предложение прие тази промяна за временно отнемане на превозното средство".
В рамките на започналите акции се стигна и до задържане на нарушител, след като е отправил обидни квалификации и е отказал да слезе и да предаде велосипеда си на полицаите:
"Полицията има полицейски правомощия. Органите на МВР дават точни и ясни разпореждания какво трябва да се случи - да си даде документ за проверка, да стои на мястото до извършване на проверката, да не опитва да осуетява проверката, да не бута полицаите, да не крещи, да не вика.
И ние, след като издадем тези (указания според) полицейските правомощия и те не се изпълнят един-два пъти, предупреждаваме съответно, че ще се наложи да се използват помощни средства и физическа сила, тъй като той противозаконно пречи на орган на властта да изпълнява задълженията си по служба.
И поради тази причина се стигна до ареста на нарушителя, който отказваше да изпълни многократно предупрежденията, дърпаше, буташе", обясни старши инспектор Сава Петров.
Тревожна е статистика за инциденти с електрически тротинетки за миналата година в страната – 5 загинали и 192 ранени при 323 произшествия. Единият от тези загинали е в Сливен, а голяма част от инцидентите между пешеходци и тротинетки се случват на главната улица:
"Самокатастрофирал, така да се каже, в пътната инфраструктура с тротинетка - паднал, пребил се, с множество наранявания и е починал. Тази година също имаме такъв инцидент - пак с тротинетка самокатастрофирал, той е с тежки травми, беше с опасност за живота.
А тук на главната има и такива дребни инциденти, които не се и докладват, но в социалните мрежи постоянно се споделя. Майки с деца споделят, че е опасно. Многократно са предотвратявани инциденти, които на косъм се разминават, за да не станат трагични случаи".
Един от големите проблеми остава в полето на родителите, защото, когато децата им управляват електрически тротинетки, не са под надзора им.
"Много от родителите закупуват мощни електрически превозни средства на своите деца и ги оставят без всякакъв надзор. Това е много опасно за живота и здравето им, те не знаят правилата за движение, движат се, освен по пешеходните зони, по пътната инфраструктура, което е много опасно, движат се на групи...
Затова апелирам към родителите да осъществяват такъв контрол, така или иначе ние санкциите, ако са за лица под 14-годишна възраст, съставяме на родителите".
Въпреки че основните недоволни от промените в наредбата на общината са най-вече собствениците на тези превозни средства, то според Валентин Пенев от Общинската охрана и СОД нещата вървят към подобрение:
"Резултатите са видни, изключително по-малко вече има както пълнолетни, така и по-малки деца, които се движат по-главните улици, на пешеходните зони, така че смятам, че възпитателните мерки играят много добра роля. Освен това за по-малките, под 14 години, когато установим кои са, даваме списък на децата на РУО и чрез директорите на съответните училища, се взимат някакви възпитателни мерки", коментира той.
"В Сливен има достатъчно на брой камери, ние в Общинска охрана и СОТ имаме видеозала, от която се наблюдават тези камери, и впоследствие, когато полицията ги изиска, можем да даваме записи за всяко едно противоправно деяние".
Проверките по пешеходната зона в Сливен се извършват всеки ден от съвместни екипи в различен часови диапазон.
Пътната полиция също следи за спазване на правилата за движение на двуколесните превозни средства по булевардите и улиците в града, както и в малките населени места.
Още от Хора, пътища, автомобили