Изпитите след 7 клас: какво всъщност измерват?

| обновено на 18.06.24 в 11:26
Разговор на Василена Мирчева с Ирина Манушева в ''Нашият ден''

Изпитите след 7 клас са важна част от образователната система, но наистина ли те измерват знанията на учениците? Или по-скоро отразяват успехите и провалите на самата система и материалните възможности на родителите? За кого всъщност е полезно Националното външно оценяване (НВО) в сегашния си вид? На тези въпроси отговаря Ирина Манушева, автор на петицията "За преразглеждане на сегашната система от НВО и задължителното кандидатстване след 7 клас".

В рубриката "Време за наука" на предаването "Нашият ден", Ирина Манушева, която преди време успешно проведе инициативата родители да могат да извиняват до 15 дни отсъствие на ученицисподели своите виждания и мотиви зад петицията:

"Петицията обхваща всички Национални външни оценявания. Основната цел на тези оценявания трябваше да бъде изследване на образователната система, оценяване на нейната ефективност, идентифициране на пробойните и анализ на ефектите от взетите мерки", споделя Манушева.

"Особено тежък е проблемът след Националните външни оценявания след седми клас. Въпреки че искаме да правим анализи, това е невъзможно. Изпитите не са стандартизирани и всяка година се различават. Не е ясно дали оценяваме какво училището е дало на децата, учебната програма, способностите на децата или ефекта от частните уроци и школи", допълва тя.

Изпитите се провеждат тази седмица – утре и в петък. "Защо сега правим петицията? Това е добър въпрос. Този проблем съществува от много години. Аз и много други анализатори и експерти в областта на образованието сигнализираме за този проблем отдавна. Той не само не беше решен, но се усложни през последните години. Прецених, че е крайно време да бъде обсъден на по-широка основа", обяснява Манушева.

"Неслучайно петицията е озаглавена "За преразглеждане" – никой от нас не може в момента да предложи готово решение. Всички мислеха, че с въвеждането на тези външни оценявания и задължителното профилиране ще бъде по-добре", казва тя.

Манушева подчертава, че петицията не е само от родители: "Това е петиция и от ученици над 16 години, учители, директори и хора, работещи в сферата на образованието. Най-вече граждани, които разбират, че тези проблеми засягат цялото общество. Последиците са сериозни и дългосрочни."

"Искането на всички, които подписват тази петиция, е да се направи сериозен анализ на това как действат тези външни оценявания и какви са последиците от тях и от задължителното профилиране. След това трябва да се потърсят смислени и устойчиви решения", завършва Манушева.

Чуйте разговора в звуковия файл.


Още от Нашият ден