Поставяне на една такса достъп за всички е несправедливо

С Богомил Николов разговаря Емил Костов

"Обединяването на ВиК услугите на база административни области означава, че  всяка  нова Асоциация на ВиК операторите ще бъде с различна по големина и начини на добиване и управление на водните ресурси. Знаем, че най-скъпа е водата на тези дружества, които я добиват чрез помпи от подземни източници, а най-евтина - която се ползва от язовирите по гравитачен път. Когато ги обедините, себестойността  трябва да бъде усреднена. Тези, които сега имат по-скъпа вода, ще плащат по-малко и тези, които плащат по-малко,  вече да плащат повече". Това заяви Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители" по повод готвените промени от МРРБ в структурата на дружествата за водоснабдяване, както и във формирането на цената на водата. В съответствие с проектотзакона, ВиК услугите трябва да се разделят на обособени територии, съвпадащи с 28-те административните области, както във всяка област ще действа по един административен оператор, а цената на водата да бъде еднаква за цялата област.

По думите на Николов обаче, в законопроекта няма точни разчети, а начин за определяне на цената. "Най-важният въпрос е може ли да се разработи ясно прогноза какви точно могат да бъдат промените, защото на някои места цената може  да се промени драстично." 

"Ако търсеният ефект е намаляване на цените за селища и общини, в които сега са високи, посредством увеличаването им в други, това ще доведе до конфликт".

Регулаторът е създаден за това, да следи цените да са справедливи, да няма фалити и разходите на дружествата да се покриват, защото иначе ще останем без чешми. Това трябва да става по прозрачен и убедителен начин. 

"Но да въвеждаш такса "достъп" със Закон, за да създаваш комфорт на дружествата, е меко казано несправедливо. Ние от Асоциацията сме привърженици на конкуренцията, която решава подобни проблеми принципно. 

Когато в Швеция през 1996 г. за първи път в Европа въвежда либерализация и конкуренция при доставката на електроенергия, една от първите услуги, които предоставя, е въвеждане на предплатена карта за електроенергия. Защото веднага предприемчиви търговвци се досещат, че има много хора, които имат отдалечени имоти и за тях не е справедливо да плащат всеки месец., да им се предостави един такъв продукт. Такива практики могат да се въведат и в България, има варианти и методи, но просто сега да се слага такса "достъп" и всички да я плащат поравно, не е справедливо и няма да се възприеме от всички".

Интервю - звуковия файйл: 

Още от Ден след ден