"Галата" - стар ръждясал кораб с ново българско знаме

| обновено на 13.06.24 в 12:56
репортаж на Станислава Георгиева

 

Със знаме се сдоби първият български метален кораб "Галата", който е закотвен на брега на яз. "Студен кладенец" край Широко поле. От няколко дни българският трикольор е изрисуван от двете страни на носа на ръждясалото плавателно средство. Инициативата е на Румен Радев, който има бунгало досами корабчето.

Идеята за знамето хрумва на Румен още миналата година, когато случайно се запознава с капитана на кораба – 95-годишен мъж от Варна.

„Дойде тук с дъщеря си и зет си. Миналата година стана. Човекът застана тук на височкото. Половин час някъде той плака просто като го видя…“, спомня си Румен Радев. Тогава си помислил, че старият капитан не е очаквал да види кораба така изоставен, изгнил и ръждясал. „Виждате какво е. Това е просто един умрял кораб“, казва Румен. Още тогава решил „поне едно знаменце да му сложа на кораба, да се знае поне, че е български кораб и то първият български метален. Знамето вече е факт. Надписът е незабележим, но и него ще го оправим“.

Румен Радев (вляво) и Илко Пасев

"Галата" е първият метален кораб, излязъл от Варненската корабостроителница. Пуснат е на вода през юни 1937 г. Той е специализиран моторен кораб за пътнически превози. Има 50 места. Дълъг е 17 метра и 50 см, широк е 3.70 метра, а дизеловият му двигател е с мощност 100 к.с. Според историята на Българския морски флот "Галата" плава в района първо на Варненския, а после и на Бургаския залив като част от състава на Параходство БМФ. Друга популярна история разказва, че Галата е царски кораб и се е ползвал от семейството на цар Борис.

"Галата" е осъществявал морски превоз на пътници между Варна и Созопол. През януари 1963 г. корабът потъва край Балчик. Трагедията отнема живота на 14 души заедно с тричленния екипаж. На следващата година е изваден и ремонтиран, след което е пратен в яз. "Студен кладенец", където свързва откъснатите от Кърджали места по бреговата линия на язовира.

Днес стои на брега изоставен и ръждясал. „Даже децата, като минават, викат: Мамо, това е един умрял кораб“, казва Румен. Илко Пасев допълва, че няма и информационна табела, която да разказва за първия произведен в България пътнически кораб от този вид.

Двамата наскоро разбрали, че „Галата“ е вече частна собственост, след като миналата година „военните са го давали на търг“. Не познават собственика и не знаят да е идвал до язовира, за да види придобивката си. Но Румен е говорил по телефона с човека, който го уверил, че корабът ще си остане там, където е сега, и няма да отиде за вторични суровини.

Въпреки че е частна собственост, Румен Радев и приятелят му Илко Пасев не само изрисуват знамето, но и слагат осветление, за да се вижда и през нощта.

Малко съзнание, желание, доброта и да знаеш миналото, историята, за да знаеш какво възстановяваш – това е нужно според двамата, за да нарисуваш знамето на един български кораб. „Това е история, която трябва да се запази. Знамето е нещо малко, но така вече корабът прави впечатление, вижда се. По-рано се гледаше като на старо желязо“, обяснява  Румен.


„Иначе се снимат, много млади хора идват тук“, допълва го Илко. Корабът се използва като декор от младоженци, даже се качвали на него за снимки, за да увековечат сватбения си ден

Мястото е атрактивно и за фотографите. Спират се и туристите. Само че те повече питат къде е мостът за Лисиците, който е най-дългият на Балканския полуостров и е близо до кораба "Галата". 

"Не я познават историята", повтаря Илко. И уточнява, че ако имаше една информационна табела с историята на кораба „Галата“, щеше да е интересно за туристите и щеше да е много по-известен. И нямаше да бързат да стигнат до моста за Лисиците, а щяха да се спират и до тази историческа забележителност.



Още от Сутрешен блок "След първото кафе"