Йорданка Фандъкова: Метрото е ключов проект и не бива да спира!

Репортаж на Евелина Стоянова

В края на мандата си столичният кмет Йорданка Фандъкова обяви какви ремонти на пътната инфраструктура в София предстои да продължат.
Кметът Фандъкова в детска ясла 35
По думите й има подготвени проекти с осигурено финансиране и завършени процедури по отчуждаване и придобиване. За някои от проектите има и избрани изпълнители.
Най-големият стратегически проект, който се реализира в София, е разширението на метрото, посочи Фандъкова.

"От следващата седмица започват подготвителните дейности за начало на строителството на метрото през "Слатина", което е 6 км и 6 метростанции. Вече е приета временната организация на движение на три от метростанциите – в ж.к. “Младост“, при Тех Парка и на бул. “Шипченски проход“, каза кметът на София Йорданка Фандъкова при проверка на разширението на третата линия и метростанция "Стадион "Георги Аспарухов“ заедно с проф. Стоян Братоев, изпълнителен  директор на "Метрополитен".

инспекция на метрото - Йорданка Фандъкова, проф. Стоян Братоев

В края на ноември започват същинските строителни работи по изграждането на разширението през кв. "Слатина", информира проф. Братоев.

"Метрото е най-важният стратегически проект за града, който променя средата, намалява трафика и вредните емисии във въздуха", посочи още кметът Фандъкова. Общо 38% е изпълнението на участъка от метрото, което се изгражда в район "Подуяне", а на станция "Стадион "Георги Аспарухов" напредъкът е над 40%. Изградена е основната конструкция на станцията, работи се по тунела, предстои да се изгради голям вход към стадиона. Станцията ще бъде със специална архитектура, свързана с футболния отбор "Левски".

Кметът Фандъкова заяви, че "за последните 14 години са изградени 42 км, което е 80% от действащото метро. В момента 380 хил. души ползват ежедневно метрото, а в края на 2025 г., след приключването на участъка през "Подуяне", очакваме още 45 000 души да се придвижват ежедневно с метро. 

"След изграждането и на участъка през "Слатина" през 2027 г. очакваме над половин милион души всеки ден да използват метрото".

По думите на столичния кмет "всички, които идват след мен, трябва да знаят, че метрото е ключов проект за София и той не бива да спира". Още при първия си мандат като кмет поех ангажимент, че строителството на метрото няма да спре и изпълних това, подчерта Йорданка Фандъкова.

проф. Стоян Братоев и кметът Йорданка Фандъкова

"За новия участък вече тече срокът на договорите, финансирането е осигурено от Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", поясни проф. Стоян Братоев. По думите му, тунелната машина ще тръгне от бул. "Цариградско шосе". През следващата седмица започват подготвителните дейности, които включват нова организация на движение по локалното платно на "Цариградско шосе". Във връзка с временната организация на движението при Окръжна болница ще се спре движението в локалното платно, като се предвижда да се направи обходен маршрут.

Кметът Фандъкова допълни, че са подготвени и плановете за разширението на метрото и в участъците през “Люлин” до "Околовръстния път", през кв. “Витоша” до район “Студентски” и до "Околовръстния път" при кв. "Симеоново".

Друг стратегически обект, свързан с пътната инфраструктура, е да бъде довършено южното платно на отсечка от булевард "Филип Кутев".

Тази седмица започна изграждането на столичния булевард „Рожен“ - от надлеза на жп линията в район „Надежда“ до Северната скоростна тангента. Ще се работи на участъци, като първият е 400 метров. Срокът за изпълнение е една година. Булевардът е важен за развитието на северните райони на града.

Кметът Йорданка Фандъкова

Пробивът ще осигури връзка със Северната скоростна тангента и е изключително важен за северните квартали на града, изтъкна Фандъкова, която присъства на първата копка на булеварда. 

Бул. "Рожен" ще бъде с две платна, по три ленти в посока, като и от двете му страни ще има локални платна. Предвижда се реконструкция и изграждане на трамвайното трасе и контактно-кабелната мрежа, заедно с цялата подземна инфраструктура, изграждане на нова канализация, водопровод, осветление и озеленяване.

Строителните дейности ще започнат в участъка от Северната скоростна тангента до ул. „Джерман“.

"За да може да започне днес изграждането на булеварда по първия участък от 400 метра, през последните години е свършена много работа по отчуждаването", припомни столичният кмет. Срокът за изпълнение на цялото трасе е една година.

Кметът Йорданка Фандъкова

Много говорим за развитие на северните територии, а това се усети чувствително след изграждането на Северната скоростна тангента – коментира Йорданка Фандъкова. По думите ѝ сега връзките с тангентата дават възможност за едно много сериозно планирано развитие на северните територии. Реализирането на този проект ще подобри връзките на главната улична мрежа на София и северните части на града със Северната скоростна тангента и републиканската пътна мрежа.​​​​​​

Има избран изпълнител и за разширението на улица "Опълченска". Завършен е основният ремонт на трамвайното трасе по линия 5 в неговия втори етап. Подадена е концепцията за интегрирани териториални инвестиции по оперативна програма "Региони в растеж", която включва и четири проекта в сферата на транспорта, отчита Фандъкова на финала на своя пореден мандат.

Снимки: Аделина Ангелова  
Повече чуйте в звуковите файлове.
Още от Хора, пътища, автомобили