Георги Стоев: Възможно е да се намери частен терен за построяване на опера в Пловдив

Интервю на Ирина Недева с Георги Стоев в предаването ''Хоризонт до обед''

"Преди три години идеята Пловдив да има сграда за операта беше само мечта. Три години по-късно имаме конкретно предложение с конкретен парцел. Той се намира под сграда, която пловдичани познават като бившия Партиен дом, в самия център, в самото сърце на града. Имаме пари в банковата сметка на фондацията, с която сме готови да финансираме конкурса за това как би изглеждала една нова сграда на мястото на този бивш партиен дом. Имаме и широка обществена коалиция зад този процес. Оттук насетне стъпките са доста конкретни и доста прагматични. Вече не говорим само за абстрактно желание да има опера, вече говорим за конкретен път, който трябва да извървим", заяви пред "Хоризонт" Георги Стоев, председател на "Тракия тех", който очерта няколко сценария за развитие на казуса с липсващата сграда.

"Ако общината построи една нова сграда за нейната администрация в квартал, да речем "Тракия", ще излезе по-евтино сметката и ще се изплати инвестицията по-бързо, отколкото ако поддържа тази сграда. Тя един ден ще има нужда от капиталово саниране."

"Ако гражданите на Пловдив искат да запазят тази сграда, в крайна сметка ние ще се опитаме да инициираме процес, при който да намерим частен терен, на който да построим с общи средства този обект", посочи Стоев.

Аз съм противник на това да зависим от държавата за всяко нещо, което се случва в нашия живот, допълни още икономистът.

"Мисля, че тази подкрепа, която  операта получава като продукция, като бизнес, ако искате, тя е различна от подкрепата, която е необходима за един актив, за построяването на една сграда. Мисля, че когато става дума за мениджмънт на една сграда, тя трябва да бъде независима от държавата, независима от общината. Нашето предложение винаги е било това да бъде управлявано от един надзорен съвет с приоритетно частно участие и то с хора, които са дали пари, за да се случи това нещо. Ако има държавно или общинско финансиране, то да бъде по-скоро кофинансиране като някакъв процент към пари, които са събрани от частния сектор. Това е моето лично мнение, защото знам, че когато има държавно начинание, това се превръща в една тръба за източване на пари. Винаги е така. Тук искаме да е обратното, искаме ефективно управление, смислено за града, с минимални средства за нуждите", подчерта икономистът.

Какво показва направеното "измерване" на икономическите ползи от културни събития в Пловдив?

"Опитвали сме се да инициираме няколко такива изследвания. Единственото успешно, което сме провели макроикономически, е изследване на икономическите ефекти от "Нощ"-та в Пловдив. Тогава открихме, че дори в много тесен смисъл ползите са около 4 пъти повече от разходите, направени за този фестивал. Буквално измерени под формата на хора, които са посетили града и са оставили своите пари в града в дадения период. В много по-широк смисъл това генерира други ефекти - скачени услуги, инвестиции в нови ресторанти, хотелски площи и т.н.", отбеляза Георги Стоев, като допълни, че такъв анализ до момента не е правен за Пловдив Европейска столица на културата 2019. 

"Това, което е важно да се знае, че преди всичко това е един маркетингов инструмент, маркетинг на самия град. Дори си мисля, че напоследък, поне като гледам какво се случва в града, този маркетинг е основно национален. Освен големия ръст на туристите има много българи, които буквално за пръв път посетиха Пловдив, което е странно. Аз имам приятели в София, които не бяха идвали до Пловдив, който е на един час път, което е малко абсурдно", коментира Георги Стоев.

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

Още от ХДО: Сто-лица култура Пловдив 2019