Експертът: Неизпълнението на информация за промоция е нелоялна търговска практика
Веригите магазини да обърнат внимание, че потребителите не се интересуват от хартиените брошури, да търсят алтернативни и повече щадящи околната среда начини за реклама на стоките си. Това препоръча в ефира на Радио Кърджали Габриела Руменова от платформата за взаимопомощ „Ние, потребителите“.
„Намалявайки хартиените брошури, най-вероятно, логично е да намалеят и разходите на търговците за маркетинг, а оттам, да се надяваме, и крайните цени за потребителите, така че ето как всъщност може да се облекчи още малко джоба на потребителя, особено на фона на непрестанно нарастващите цени“, коментира още Руменова.
Обратната връзка от потребителите към веригите, че много често техните брошури въобще не достигат до адресата си, а просто правят боклук по входове на жилищни блокове и улици би подтикнало търговците да упражнят по-сериозен контрол върху разпространението им, а и в търсенето на алтернативни пътища.
Стават повече търговските вериги, които прилагат некоректната практика да разпространяват рекламни брошури и в средата на периода на кампанията да информират клиентите си, че изобщо няма да доставят някои от стоките с намалени цени или ще ги продават по-скъпо от обявеното в бюлетина, заостри вниманието Руменова.
Неспазените обещания към клиентите и посочените за това мотиви, както и подходът при съобщаването за настъпилите промени са идентични, което навежда на мисълта за копиране на практиката.
Най-често посочваните причини за разминаването в информацията в брошурата и реалната ситуация са „непредвидени обстоятелства" и „техническа грешка“.
Понякога тези вериги съобщават, че част от намалените артикули няма да бъдат доставени, като често става дума за тематични за актуални празници продукти. Когато се окаже, че цената в магазина ще е по-висока от посочената в брошурата, понякога това е в пъти. Ако пък търговецът е решил да осигури заместители на недоставените стоки, обикновено те са по-неизгодни за потребителите като съотношение цена-качество или пък са недостъпни за част от тях.
Законът за защита на потребителите задължава търговците да осигурят наличности за целия период на промоцията или алтернативни стоки с идентични цена и характеристики. Обратното е непрофесионално и недобросъвестно поведение, което представлява нелоялна търговска практика", коментира основателят на "Ние, потребителите Габриела Руменова.
„В такива ситуации ние бихме могли да се обърнем към представител на търговеца и да поискаме да ни бъдат доставени тези стоки в разумен срок или пък техни аналози, които обаче са със същите характеристики и на същите цени. Това обикновено не се случва и поради това ние чрез медиите сезирахме отговорния орган Комисия за защита на потребителите, но до момента няма обратна връзка нито през медиите, нито на страницата на комисията тя да се занимава с този случай. И поради тази причина ние грижейки се за правата на потребителите и за това те да бъдат защитени, просто апелираме към тях, тръгвайки да пазаруват дадени стоки, които са видели в промоционалните брошури и установявайки, че тях ги няма в търговската зала просто да не се поддават на това да купят нещо алтернативно и да променят своето поведение или своите намерения, заради това, защото търговецът е променил пък своето обещание“, посъветва Руменова.
Тя припомни и още един прийом, който супермаркети прилагат, за да печелят от задължителното таксуване на пластмасовите кутии за храна от топлата витрина. Те поставят предварително напълнените с маслини, салати и други хранителни продукти опаковки в разположените в търговските зали хладилни шкафове, обявяват само цената на съдържанието, но не и на кутията. Информация за заплащането на кутията липсва и върху и около хладилните щандове. Руменова отбеляза, че практиката е заблуждаваща и нелоялна спрямо клиентите.
„Разбираме, че това не е кой знае колко много като утежняващо бюджета на един потребител, но въпросът е практиката и колко много пари всъщност акумулират веригите абсолютно нерегламентирано, защото целта на директивата е именно да се намали употребата на пластмаса, а това няма как да се случи, когато те ни задължават да си я купуваме“, каза още Руменова.
Тя обърна внимание, че се оказва, че Комисията за защита на потребителите „не е особено чувствителна към натиск, който се упражнява към нея не само от страна на гражданите“. Габриела Руменова припомни спора, който се разрази от началото на годината за неравноправната клауза в договорите на мобилните оператори, с които те индексираха нашите абонаментни планове при вече действащи договори. Тогава имаше натиск от страна на омбудсмана много сериозен, който продължава. „Няколко писма тя изпрати, отправи запитване в икономическа комисия към Народното събрание, самите народни представители отправиха много резонни въпроси към тази институция. Беше изискано чрез министъра информация за това какви други неравноправни клаузи са установени при тяхната проверка на мобилните оператори. И така и до този момент вече повече от половин година, откакто Комисията твърди, че се занимава с темата „мобилни оператори“, ние не знаем с точност какви са нарушенията, които операторите на този пазар извършват“, категорична беше експертът.
По думите й, както потребителите са неглижирани по отношение на реалната защита на правата им, така също темата потребителска защита се оказва много удобна за популизъм от страна на политиците.
Цялото интервю можете да чуете в прикачения звуков файл
Широка лъка отново ще се превърне в сцена на един от най-колоритните кукерски празници в България – Песпонеделник. Всяка година, в първата неделя на март, селото оживява с магията на древните традиции. Маскирани мъже, облечени в страховити костюми и украсени с чанове, гонят злите сили и приветстват пролетта. Звуците на хлопките, народната музика и..
След тов а Нурай Садулов ще ни отведе, не къде да е, а в страната на любовта и виното с рубриката "Франция, Мон Амур!". Очакват ни изненади, само останете с нас от 16 до 18 часа на 90 мегахерца, и онлайн, в реално време на binar.bg Желая Ви приятно слушане!
Ако ви се пие хубаво вино, извън празника на любовта и виното, защото алкохолът от грозде е сам по себе си е празник за душата и сетивата, задължително се отбийте в Момчилград . Там се намира единствената винарска изба в област Кърджали , а собственикът й Венцислав Драмалиев се отличава с ентусиазъм, креативен подход при..
Милко Бошнаков е не само музикален редактор в Радио Благоевград, но и отдаден народен певец, който се стреми да съхранява и популяризира българския фолклор. В последния си музикален проект той представя пет нови песни, сред които „Майчинко, стара майчинко“, „Карамфилчето“, „Сърце ми гори“, „Врано конче“ и „Кито, моме“. Освен това, към тези песни са..
На Сирни Заговезни в село Мезек ще се отбележи един от най-очакваните празници – "Кукери - бабушери". Традицията на този празник е възстановена през 2016 г., след дълго прекъсване, и днес продължава да радва местните и гостите на селото. За празника ни разказва Мария Христонева, секретар на читалище „Изгрев 1921“ в Мезек. „Празникът не се е провеждал..
В Ивайловград ще отбележи един от най-значимите си празници – Кукеровден. В квартал Лъджа, където се събира местната кукерска група, подготовката е в разгара си. Както всяка година, покрай Сирни Заговезни, тази година на 1 март, ще се чества този уникален обичай, който съчетава традиция, ритуали и добри пожелания за здраве и берекет. Ръководителят на..
Министърът на околната среда и водите Манол Генов отговори на питането за острата задушлима миризма, която предизвика тревога у кърджалийци преди дни. Като административно-формален обаче бе определен този отговор от секретаря на регионалната структура на „Продължаваме промяната“ Джевдет Мустафа. „От този отговор не става ясно най-важното според мене..
Кърджали 6600
бул. България 74
036 122 478