Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Скоростна магистрала, жп линия и пристанище са заложени в мегапроекта "Дунав-Егея"

Снимка: БГНЕС

Мегапроектът "Дунав-Егея" се представи кърджалийската общественост. Проектът бе презентиран от Румен Марков, управител на фирмата-проектант. Целият мегапроект включва, скоростна АМ "Дунав-Егея", жп линия с високоскоростни влакове, както и изграждане на пристанище "Мароня". 
Да започнем отзад напред. Пристанището "Мароня" ще се намира до гръцкото селище със същото име: 
 Пристанището на Егейско море е между Мароня и Портолагос. Ние сме го нарекли пристанище „Мароня“, защото е най-близо до това населено място. Това ще бъде голямо пристанище от мащаба на северноевропейските пристанища, много по-голямо от пристанището в Бургас, около 7 пъти по-голямо от това в Солун. Захранването на това пристанище, на този нов транспортен коридор със стоки ще бъде от Суетския канал до Балтийския регион, до Централна и Северна Европа. В момента стоките преминават през Средиземно море, през Гиблартар и отиват на северните пристанища, след което навлизат в тази част на ЕС. Проектът е на база на икономическа основа, не е просто една идея, която е красива. Направени са съответните предварителни проучвания. Установени са какви ще бъдат товарите по видове, установени са как ще бъдат транспортирани и на тази база се оказа, че е икономически изгодно да се реализира този проект. 


Друга стъпка на проекта е изграждане на "Южно Северен поток" - новата железопътна линия, която основно е предназначена за товари: 

"Южно Северен поток" е новата високоскоростна железопътна линия, която е с огромен капацитет от товари, която свързва двете пристанища и захранва централната част на ЕС със стоки. Междурелсието на жп линията е същото както в България, както в ЕС, но всички останали параметри на жп линията са по-различни. Влаковете са с дължина 1800 м. ЖП линията и подвижния състав са предвидени за скорост 200 км/ч. за товарни влакове, 250 км/ч. за пътнически. Потенциално няма толкова много пътници, че да наситят тази жп линия с пътувания. Основно тя е предназначена за товари, но една хубава жп линия не е правилно да не се ползва и за превоз на пътници. ЖП линията минава източно от Комотини, след това влиза в 11-километров тунел, който започва от южната част на планината Родопи и излиза малко над Кирково. След това линията преминава покрай Момчилград. В Момчилград сме предвидили нов голям логистичен център. Самата гара ще е около 4 км дълга, така, че да може да приеме и влаковете, за да може да се извършва тази логистична дейност. Следващата гара на линията е при Сираково, след това Чирпан, при Копринка до Казанлък, Габрово, Павликени, между Белене и Свищов напуска България и отива в Румъния. 



Новата автомагистрала "Дунав - Егея" ще свърже Дунав мост с Маказа и „ще стопи“ разстоянието между тях до 2 ч и 50 минути с лека кола и до 3 ч 55 мин с товарна.  Целта е да се преведе транзитния трафик в направление север - юг от Северна, Централна, Източна Европа и България към  Гърция, Турция и Близкия изток, да се отвори нова търговска врата към Източното Средиземноморие. Дължината на скоростното трасе е 367, 285 км  от които почти цялата 327, 865 са на българска територия. Магистралата е предвидено да започва от Дунав мост при Русе и да завършва при бъдещето пристанище на Мароня. Ще има 38 пътни възли, 33 тунела, над 55 км мостове и виадукти и т.н. Заложена е реконструкция на границата Дунав мост и изграждане на два нови гранични пункта на Маказа от българска и гръцка страна. 
Ето какво ще бъде трасето около Кърджали: 
Пътният възел е на бул. България. Това е началото на ОЦЗ, тук се намира и градската пречиствателна станция. Пътният възел е направен така, че да могат от промишлената зона, от гарата и от тази част на Кърджали, автомобилите да се качат на магистралата и да тръгнат в северна посока или да тръгнат в южна посока. На мост преминава през яз. „Студен кладенец“, минава при летището и тук има следващ пътен възел, който е на път I-5 в тази му част, където е еднопосочно движението. Създаването на магистралата, просто лишава от смисъл правенето на обходния път. След това, този пътен възел е пълна детелина с всички възможности, така, че идвайки от Момчилград или от тази част на Кърджали, автомобилите могат да минат на магистралата и да тръгнат в северна или южна посока. На Юг магистралата преминава в направление Момчилград. Това е пътния възел при Момчилград – новият мост при р. Върбица при Момчилград и пътния възел е свързан със сегашния пътен възел I-5 (пътя за Маказа). 


Проектирането на магистралата е по новата наредба за пътищата, която позволява проектиране на скоростен път до 140 км/ч. Стойността на българския участък е близо 1 млрд. 800 млн. евро. Финансирането ще бъде изцяло на концесия, без да се използват държавни пари или пари от европейски фондове. До 2025 година трябва да се изгради магистралата, като трасето Кърджали е зададено като едно от тези с преоритет. Водят се разговори с представители на двете правителства - българското и грацъцкото, и от проектантите се надяват до март другата година да приключи документацията и след това да започне изграждането. Възвръщането на инвестицията ще бъде посредством ТОЛ такси, като средно на лек автомобил на километър таксата ще бъде около 35 цента. 
Румен Марков коментира каква ще бъде ролята и ползата на кърджалийци: 

Ролята на кърджалийци е ако харесват този проект да го подкрепят по възможните начини пред държавната администрация. То ще им даде възможност със Северна Гърция, с останалата част на България, лесно да се осъществяват връзки с Румъния. Румъния също е голям икономически субект, както виждате много румънци преминават от тук. Ще им даде възможност за развитие на нови индустриални зони , нови производства. С бъдещото пристанище Мароня ще има възможност и да работят и на това ново пристанище, в региона на Северна Гърция, Комотини. 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Зимната приказка на Явор Русинов в Горно Луково

Преди време ви срещнахме с музиканта Я вор Русинов, който живее в обезлюденото село Горно Луково само с още няколко жители и съпругата си.  Преди пет години животът в града ги накарал да изберат малкото населено място. Заради новия лукс - тишината, природата и спокойствието. Както и домашните домати, тиквички и лук, които нямат нищо общо..

публикувано на 14.01.25 в 16:35

Руска Стоянова - фея на билките

Продължава разговора ми с Руска Стоянова - предприемач, която вярва и използва силата на растенията. В рода й има случаи на изцеления от лечебните билки и това подсилва сигурността й, че те наистина работят. От малка помни как майка й се лекув а с полски хвощ, турта и бял равнец за различни женски заболявания. Трябва ли обаче и да вярваме,..

публикувано на 14.01.25 в 13:28
Дървената джамия на

Жп пътуване до Подкова: Природни красоти, легенди и културни съкровища в Източните Родопи

Пътуването с влак винаги носи емоция, а маршрутът на "Родопската гъсеница" в региона на Източните Родопи предлага уникално преживяване. В тази статия ще ви запознаем със забележителностите около жп гара Подкова — най-южната гара в България, която е отправна точка за еднодневни приключения сред родопската природа. По време на пътуването към Подкова ще..

публикувано на 13.01.25 в 11:30

"Вкусен следобед" - в неделя с Радка Петкова

Във втората част на предаването, след новините в 17 часа, от големия музикант Явор Русинов, който живее в село Горно Луково, ще разберем каква е зимата там, над какви проекти работи и какво дими и ухае в неговата кухня. Ястието унгарски гулаш, който ще ни приготви, макар и виртуално, си подхожда с епикурейската песен от един страничен..

публикувано на 12.01.25 в 17:46

Фини прахови частици над нормата в Кърджали

През последните дни Кърджали се нареди сред градовете в България с регистрирано замърсяване на въздуха. Приложения за мониторинг на качеството на въздуха отчетоха нива на фините прахови частици (ФПЧ), които са нездравословни за чувствителни групи от населението. Основната причина за отчетените високи стойности на ФПЧ в Кърджали е битовото отопление с..

публикувано на 10.01.25 в 15:20

Чакат живите коледни елхи за следпразнична гощавка в зоопарка в Хасково

Благородните и елените лопатари, сърните, камерунските кози и патагонските мари в хасковския зоопарк са в очакване на следпразнично угощение. От ръководството на зоологическата градина се обърнаха за поредна година с апел към хасковлии и жителите на околните населени места, ако имат все още свежа елха у дома, да я дарят, защото тя е идеално..

публикувано на 10.01.25 в 15:10

Дядо Николай отново предпочете Кърджали на Богоявление

С празнична света литургия и освещаване на бойните знамена беше честван празника Богоявление в Кърджали. За поредна година Негово Високопреосвещенство Пловдивският митрополит Николай избира да отслужи първо в Кърджали ритуалите по освещаването на бойни знамена и освещаването на водите на река Арда с хвърлянето на Светия кръст във водите ѝ и..

публикувано на 07.01.25 в 00:34