Историята на един баща, един син и едно последно разсъмване – милостива и в същото време безмилостна, ни представи пред открито небе в Созопол Георги Господинов. Премиерата на новата му книга "Градинарят и смъртта" е това, което цялата публика на 40-ите Празници на изкуствата "Аполония" очакваше. Видя се и от препълнения двор на Градската художествена галерия в морския град.
Всъщност всяка нова книга на Георги Господинов е представяна за първи път именно на "Аполония", в двора на галерията, в късния следобед, в края на лятото.
"Градинарят и смъртта" е книга за свечеряване, така че нямаше по-подходящо време и място да има своята премиера, каза в началото на представянето ѝ авторът. За него тази книга е по-особена и много би искал с нея да отключи спомените на хората. Тя няма лесен жанр, трябва сама да си го изобрети. Както смъртта няма жанр. Както животът. Както градината. Роман елегия, роман градина.
В представянето ѝ, което се случи непосредствено след като участниците в поредния Майсторски клас по творческо писане на Георги Господинов в рамките на "Аполония" прочетоха написаното от тях, участие взеха актьорът Владо Пенев и тромпетистът Мишо Йосифов. Именно Пенев, който чете думи от романа "Градинарят и смъртта", можете да чуете в звуковия файл.
Музиката, която огласи историята в новата книга на Георги Господинов "Градинарят и смъртта" също е от значение за усещането за разказа в нея. Ето и за какво говори тромпетът на Мишо Йосифов.
Издателката Невена Дишлиева беше сред гостите на премиерата на Георги Господинов. Тя е от малкото, прочели "Градинарят и смъртта” още в ръкопис. Чуйте какво сподели за романа:
Невена Дишлиева обясни, че докато е чела "Градинарят и смъртта" е успяла да се откъсне от приятеля и да чете разказвача Георги Господинов, въпреки общата съдба на обезбащяване. Затова и го попита дали по време на писането на Романа е имало момент, в който е успял да отдели личната болка и да премине във фикцията. Георги Господинов отговори:
Писателят сподели, че това е книга, която не очакваш да напишеш и в същото време пишеш много бързо. Историята в нея тръгва от тефтера, което го завръща към позабравеното, но хубаво усещане от писането на ръка. Господинов отбеляза дори, че ако можеше - би издал книгата именно така, написана на ръка. Това писане му е помогнало, книгата се оказала спасителна за него по някакъв начин. Съществува обаче и моментът на последващото преживяване на смъртта. Ето защо премиерата на "Градинарят и смъртта" на "Аполония" е толкова лична - това е първо и много специално, може би дори единствено представяне на книгата.
Романът няма нужда от нищо друго, освен да се чете насаме от човека. Това е книга за бащите ни, а не конкретно за бащата на Георги Господинов. Не се и пише лесно за фигурата на бащата. Особено за отсъстващите бащи на социализма.
В посока на това как се пише и разказва за смъртта с думи за новия роман на Георги Господинов участие в представянето на романа взе ѝ поетесата и преводач Надежда Радулова. Тя също заговори за бездната на въпроса за края.
Чували сте неведнъж израза: "По-добър сценарист от живота няма!". Даже не само сте го чували, но навярно безброй пъти сами сте си го повтаряли, докато случващото се ви е заливало като бурна вълна. Животът несъмнено заслужава "Оскар" за сценариите, които пише. За нас като режисьори обаче не може да се каже същото. Все ще се намери за какво да ни..
"Истината за истината" е самостоятелна изложба на Правдолюб Иванов. Неговото творчество е наситено със социални и политически послания. "Истината за истината" включва непоказвани в България произведения, създадени в периода 1998 – 2024 г. Експозицията идва във важен момент в кариерата на художника, който не е имал самостоятелна изложба в София от..
Весела Динева излага свои живописни творби под името "Невидими следи". Експозицията представя не само картини, а истории за любов, щастие, трудности и възходи. Произведенията на художничката са вдъхновени от емоционални преживявания и състояния. Всяка творба разказва история. Весела Динева работи с акрилни бои върху платно, използвайки..
Власт, интриги, семейни драми и кървави престъпления се преплитат в дебютната книга на Л. В. Маринов. Криминалният роман "Маските, които носим" провокира читателите с напрегнат сюжет, който тръгва по следите на изчезналото тяло на влиятелен мъж, а отдавна погребани тайни започват да излизат наяве. Историята се върти около успешен банкер от..
В свят, разкъсан от война и изгубил себе си, Швейк – малкият човек с голямо сърце – ще се сблъска с най-големия абсурд – да открие, че машините са станали по-хуманни от самите хора. Режисьорът Дамян Тенев прави своя драматизация, вдъхновена от романа на Ярослав Хашек "Приключенията на добрия войник Швейк през Световната война". Пиесата, която Тенев..
"И никой не пита защо" е колкото част от текста към песента "Месо" на Милена Славова, толкова е и филмова история, която проследява търсенията на рок..
"Мутациите" на люксембургския писател Франсис Кирпс обхваща седем разказа и една поема (написани предимно на немски), използващи като основа и..
В съвремието сме свидетели на всичко – фалшиви новини, подвеждащи реклами, демагогия и некомпетентност. Когато обаче тези "пороци на деня" са свързани с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg