Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Разделяне на тежкотоварния транспорт: Това ли е решението?

Снимка: БГНЕС

Българските превозвачи протестират поради сериозни проблеми с преминаването през гранично-контролно пропускателните пунктове на пътя им към Европа. На среща с министър-председателя Димитър Главчев и представители на транспортния бранш миналата седмица, бе обсъдена идеята за отделяне на потоците на тежкотоварните автомобили на държави членки на ЕС и на трети страни.

На днешния 8 август ще се провежде поредна среща, инициирана от транспортния министър, на която всички отговорни институции и представители на транспортния бранш ще обсъдят детайлите. 

Николай Рашков, член на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи, коментира, че отделянето на трафика е практика, която може да се види във всяка европейска държава. Това включва разделяне на хладилни камиони и камиони с обикновен режим на действие, както и на камиони от страни членки на ЕС и от трети страни. За осъществяване на тази идея е необходима инфраструктурна подготовка, за която Министерството на вътрешните е дало уверение, че ще направи такава. Също така е важна външната дипломация, за да се уговори същият режим на пропускане и в приемащата страна.

По неговите думи проблемите на транспортния бранш неминуемо се отразяват на крайните потребители, водейки до поскъпване на стоките. През основните артерии на България, като граничните пунктове на Видин, Русе и Капитан Андреево, преминава значителен трафик. "Колегите на Капитан Андреево чакат над 30 часа за влизане в България. Инфраструктурата и пътната мрежа не са достатъчно пригодени за нарастващия трафик, което изисква подобрения, но най-важното е да се осигури безпроблемният вход и изход на тежкотоварните автомобили."

Драстичното забавяне на ремонтите на две пътни отсечки допълнително утежнява ситуацията. Пътят между Ботевград и Мездра, който трябва да бъде затворен за изграждане на скоростен път, пренасочва тежкотоварния трафик по различни пътища на България. Ремонтът трябва да приключи до края на годината. Другият проблемен ремонт е на граничния пункт при Русе "Дунав мост", който е по-сложен и ще продължи около две години. Уверенията са, че всички местни институции правят всичко възможно да не се натрупват големи опашки.

"Средното чакане на български камиони на вход и изход на Варна и Русе е между 18 и 19 часа. След отвореното писмо на Съюза на международните превозвачи, реакцията на служебното правителство и премиера Главчев беше мигновена, което показва добра воля и желание за справяне с проблема", казва Рашков. 

Чуйте разговора в звуковия файл. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Обновената сграда на минералната баня в Банкя

Термалното наследство на България в един клик – първа карта на минералните бани

В рубриката "Разговорът" разговаряхме с арх. Ивайло Захариев от Българската асоциация за термално наследство. Темата на разговора е първата карта на минералните бани в България , липсата на стратегия за развитието на този ценен ресурс и бъдещата визия за термалното наследство у нас. Арх. Захариев подчертава, че към момента държавата не..

обновено на 17.02.25 в 11:33

Апостола на свободата в ефира на "Terra Култура"

В навечерието на 152-рата годишнина от обесването на Васил Иванов Кунчев - Левски прозвучават откъси от радиоефира на "Terra Култура" от последното десетилетие – за делото и личността на Апостола на свободата. "Историческият образ на Апостола е завещан на днешните поколения, както и отговорността, с която тръгва към Голгота", казва през..

публикувано на 17.02.25 в 11:32

Творческа работилница в Стара Загора: Подкрепа и социализация за специални деца

В рубриката "Епизоди от живота" представяме една вдъхновяваща инициатива, която цели да осигури подкрепа и социализация за деца и лица с увреждания. В Стара Загора, на улица Венера 9, в квартал Малък Железник, започна дейност творческа работилница, създадена по инициатива на сдружение "Заедно с теб можем". Създателят и председател на..

публикувано на 17.02.25 в 09:44
Любомир Аламанов

Любомир Аламанов: Липсата на правила води до това да има само едно правило

Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до всякакви по-странни и по-нетрадиционни идеи, творчески концепции, клипове, картини. На комуникацията това ѝ е хубавото, че умее да обединява от алгоритмичния стратегически подход до изумително богати..

публикувано на 17.02.25 в 09:15
доц. Жана Попова

Един информационен жанр беше превърнат в апологетика на депутат

Как едно съобщение в телевизия за това, че Делян Пеевски "вади средства" и ще спаси българските щанги, може да наруши Закона за радио и телевизия (ЗРТ), коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова, преподавателка във ФЖМК на СУ "Св. Климент Охридски". Какво не му е наред на съобщението, като жанр и съдържание "Няколко..

публикувано на 17.02.25 в 09:00