Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Частният случай на Тодор Църев от София

Защитени ли са в България правата на хората с увреждания?

| обновено на 05.07.24 в 15:13
Снимката е илюстративна
Снимка: Pixabay

Защитени ли са в България правата на хората с увреждания? Има ли достатъчно достъпни автобуси на Централна автогара за лица с увреждания? Какво е становището на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" чрез Министерство на транспорта и съобщенията. Казусът на Тодор Църев от София е казус на хиляди хора с увреждания и намалена подвижност. 

Юридическото предаване на БНР "Законът и Темида" отправя апел към държавата и институциите да има достъпни автобуси за лица с увреждания на Централна автогара София. 

Тодор Църев разказа своя случай в предаването "Законът и Темида":

"Миналата година след гостуване на мой приятел реших да го изпратя от Централна автогара София за Луковит. След като го изпратих, реших да вляза вътре в Автогарата, да мина през няколко каси на транспортните фирми и да попитам, ако пътувам с техните автобуси, дали има достъп на хората с увреждания. Оказа се, че тези автобуси, които пътуват от София до Бургас, не са достъпни за хората с увреждания. Оказа се, че това важи не само за за Бургас, а и за Пловдив и други градове. Няма как да стане – автобусите не са достъпни за хора с увреждания. Има автобуси с такъв достъп само в рамките на Столична община и град София. 

Поисках да разговарям с управителите на транспортните фирми, но касиерките казаха, че няма с кого да разговарям..."

Тодор Църев е сигнализирал, като е написал писмо до някои институции (Министерство на транспорта и съобщенията). Има отговор от ИА "Автомобилна администрация" – 30% от автобусите на тези транспортни фирми трябва да бъдат пригодени за хората с увреждания. Само че те не спазват това изискване.

"Директорът на Автогара София г-н Иван Мирославов беше много отзивчив, беше готов да ми помогне. Само че аз казах, че не съм чувал с картофи и не съм съгласен. Аз самият чувствам неудобство, че трябва тези хора да ме качват в автобуса. Аз му благодаря, но г-н Мирославов не може да има влияние на автобусите, които се намират на Централна автогара София."

Тодор Църев беше категоричен: "Институциите трябва да работят за хората с увреждания. Институциите трябва да натиснат тези фирми и да се обърне внимание на този сериозен проблем. Да се закупят по-скоро автобуси, които отговарят на изискванията за достъп на хора с увреждания, или да се отнемат лицензи на тези фирми, които не отговарят на изискванията."

Чуйте подробности в звуковия файл.

Бойко Рановски, тогавашен изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", дава своя отговор през юли 2023 г. на запитване на Тодор Църев.
Понастоящем г-н Рановски не заема тази длъжност. Цитираното в предаването "Законът и Темида" е писменият отговор.

"Съгласно разпоредбата на чл. 55, ал. 1, т. 3 от Наредба №33, от 03.11.1999 г., за обществен превоз на пътници и товари на територията на Р България в автогарата се осигурява визуална информация, включваща списък на обслужващите автобусни линии и курсовете по тях, обявени за изпълнение с автобуси, оборудвани за превоз на лица с увреждания и лица с намалена подвижност, цени на билетите и работно време на всяко билетно гише. 
От описаното в писмото Ви не става ясно от коя Централна автогара сте искали да пътувате до Луковит, за да може да бъде извършена проверка на съответната автогара – дали спазва разпоредбите на чл. 55, ал. 1, т. 3 от Наредба №33, от 03.11.1999 г."
И още: "Съгласно разпоредбата на чл. 16, ал. 5 от Наредба №2, Общинските съвети определят градските и междуселищните линии и курсове по тях, които ще бъдат обявени за изпълнение с автобуси за превози на лица с увреждания и лица с намалена подвижност, при спазване на нормативно относителен дял на тези курсове, както следва: за превози по градски линии – 35% от общия брой курсове, за превози по междуселищни линии – 35% от общия брой курсове по линии от общинската, областната, междуобластната и републиканската транспортна схема от квотата на Общината.

Чуйте пълния текст на писмото от звуковия файл.  

Директорът на Автогара София Иван Мирославов беше изключително отзивчив и прояви разбиране. Той предложи вариант, при който хора от охранителна фирма, обучени да качват инвалиди, могат да качат Тодор Църев в автобуса. 

Ето какво каза той в разговор с редактора Таня Любенова – чуйте от звуковия файл.

Снимка – Pixabay

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Амир Горен

Амир Горен: Ще запомня миризмата на кръв и омраза

Полковник Амир Горен, утвърден международен експерт по въпросите на антитероризма, ветеран от 8 войни, активно участвал в стотици бойни действия, който има 42-годишен опит в областта на отбраната и сигурността към  IDF  и е съосновател на отряда от командоси "Маглан", разказва за първи път пред слушателите на БНР, в "Мрежата", от първо лице, за..

публикувано на 04.10.24 в 16:45

Игровизация в образованието: Основен акцент на Sofia Game Night

Малко по-малко от месец ни дели от една от най-очакваните вечери за гейминг общността – голямата нощ на игрите, позната като Sofia Game Night. Това е най-голямото събитие за видеоигри, мобилни приложения и настолни образователни игри в България. За втора поредна година събитието ще включва не само изложби, но и лекционна част, в която ще се..

обновено на 04.10.24 в 14:12
ОД на МВР в Пловдив

Защо бившият ръководител на "Човешки ресурси" в ОДМВР - Пловдив води дълга съдебна битка

Защо в продължение на две години бившият ръководител на "Човешки ресурси" в ОДМВР (полицията) в Пловдив води битка в съда и иска да докаже, че неговият отдел е бил преструктуриран, за да бъде назначен ексдиректорът на местната дирекция на МВР Димитър Балев? Какъв е Частният случай на Траян Тодоров от град Пловдив? Той води 2-годишна съдебна битка в опит..

публикувано на 04.10.24 в 13:25
д-р Ани Шкодрова

Защо пациентът и терапевтът трябва да "кликнат", или за важността на доверието в терапията

В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" имахме удоволствието да разговаряме с д-р Ани Шкодрова – психиатър с дългогодишен опит и съосновател на център "Емпатиум", посветен на психичното здраве и възстановяването. В интервюто тя сподели важни неща относно терапевтичния процес и значимостта на доверието между пациента и терапевта...

обновено на 04.10.24 в 12:27
проф. Таня Йосифова (вдясно) и Анелия Толошанова

Какво се случи на конференцията във Виена, посветена на арбитража в Югоизточна Европа?

Какво се случи на конференцията във Виена, посветена на арбитража в Югоизточна Европа? За новите технологии и сигурността, и свързаните с тях особености на арбитражното производство – разказва  проф. Таня Йосифова – председател на Арбитражния съд при Българската стопанска камара, най-младата жена – професор по право, дългогодишен консултант на "Законът и..

публикувано на 04.10.24 в 12:25