Английският композитор, поет, теоретик и лекар Томас Кемпиън (1567-1620) създава над 100 арии по време на живота си, което го прави втория композитор с най-много създадени такива творби, а преди него е единствено Дауланд. Въпреки името си, арията по това време не носи съвременното значение на вокално-солистична завършена форма, която е част от по-голямо произведение като опера, кантата или оратория. Вместо това така се обозначават солистични песни с инструментален акомпанимент, чиято адаптивна фактура позволява изпълнение от разнообразен състав – вокално-инструментален, изцяло вокален, изцяло инструментален или комбинацията от изброените видове.
Кемпиън издава колекции с такива песни три пъти в живота си: през 1601 г. за първи път излизат негови творби в съвместния том "Книга с арии на Росетър", който авторът издава заедно със своя приятел Филип Росетър. След това през 1613 г. публикува вече първия си самостоятелен опус "Две книги с арии" (известен още като "Първа и втора книга с арии"), а през 1617 г. излизат и последните му песни, обединени в "Трета и четвърта книга с арии". Освен музиката Кемпиън създава и поетичните текстове към творбите си.
По време на живота си композиторът се изявява и като теоретик – първо с труда си "Наблюдения върху изкуството на английската поезия" от 1602 г., а после през 1613 г. и с трактата си "Нов начин за създаване на четиригласен контрапункт по много лесно и сигурно правило", където Кемпиън представя своя собствен новаторски композиционен метод.
Този вторник (12 март от 14 часа) в предаването "Музика хисторика" по програма "Христо Ботев" слушаме арии от Томас Кемпиън в изпълнения на Рейчъл Елиът – сопран, Майкъл Ченс – контратенор, Марк Падмор – тенор, Питър Харви – баритон, Найджъл Норт – лютня, и виолов ансамбъл "Конкордия".
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Ние сме заедно в това. И ще преминем през него. Докато стоим заедно!" , е простото, но силно верую, което музикантите от "Елейн" (Eleine) следват при записите на актуалния си студиен албум We Shall Remain, сътворен от прекрасни разрушителни сили. Шведската дарк симфоник метъл сензация "Елейн" (Eleine) най-сетне пристига у нас за хедлайн..
"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк,..
В предаването Lege Artis разгледахме темата за пластичната и възстановителната хирургия с участието на д-р Рупен Мектубджян – специалист по..
"Романът "Последна стъпка" е монотонно болезнен: стъпваш изречение след изречение – все стабилни и еднозначни – и изведнъж усещаш под читателското си..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg