"Романът "Последна стъпка" е монотонно болезнен: стъпваш изречение след изречение – все стабилни и еднозначни – и изведнъж усещаш под читателското си ходило изречение, което, като отлепена плочка от тротоар, те опръсква с калта на живота. Българският живот. Животът на моето поколение."
– Марин Бодаков
В деня на премиерата на представлението "Последна стъпка" на камерната сцена на Народния театър "Иван Вазов" в "Нашият ден" разговаряме с автора на романа "Последна стъпка" и създател и режисьор на сценичната версия Йордан Славейков.
"Тук съм, като писател, основно заради Марин Бодаков", споделя в началото на разговора Славейков.
Що се отнася до драматургичната версия на "Последна стъпка" – там авторът е опитал да избяга от прозата, да я пречупи и превърне в театър.
"Конструкцията е различна, някои от ролите са пренаписани, романът е подреден по един начин, а пиесата – по друг", казва Славейков.
"Пиесата дава милост на персонажите един към друг. В романа съм по-безмилостен", допълва той.
В представлението "Последна стъпка" театралният зрител ще види едно семейство на границата на живота и смъртта, където прошката се оказва възможна.
"Дадох им силата и възможността да си простят един на друг. Дава ми смисъл тази прошка, носи ми утеха дори. Докато сме живи, надеждата е възможна", заявява Славейков.
Като актьор, писател, режисьор и педагог, гостът коментира света, в който живеем – свят, в който "всичко е поставено под въпрос". По думите на Славейков днес "цари зловеща пропаганда" и се правят опити "да бъдем отклонени от нашето цивилизовано място в ЕС".
"Именно в такива трудни, тежки времена трябва да имаме надежда", смята Славейков.
"От политическия през социалния и културния спектър всеки трябва да надига глас срещу всяка една неправда. Лесно е да чакаш някой друг да те поведе. Поведи и ти – хората от семейството си, хората от блока, от улицата, от квартала. Много добре разбирам че вертикалът е друг, че на върха на това общество, в което живеем, ние, артистите, не сме на самия връх. Върхът, нека си го кажем честно, започва от политиците – системните партии, президента, Народното събрание – там е заровено кучето и никъде другаде", казва още гостът.
"Имаме глас и той трябва да бъде ясен, силен и заявяван на всички нива – при гласуване при всички дребни сблъсъци с корупция. Да не отвръщаме галва е много важно. Ние сме заобградени не само от голямо, войнстващо зло. Заобградени сме и от едно тихо, сиво, почти невидимо зло, което живее до нас. То има лице – това е човекът, който бие жена си или детето си, човекът, който хвърля фаса си от преминаващия автомобил, човекът, който насилва животни, човекът, който иска подкуп, който се държи се грубо с тебе, човекът на опашката в магазина, който прережда възрастна или бременна жена. От там се започва. Там трябва нашият глас да бъде чут – спокойно, но твърдо", призовава Славейков.
Премиерата на "Последна стъпка" на Камерна сцена в Народния театър е днес (16 април) и утре.
Участват: Веселин Мезеклиев, Велислав Павлов, Вяра Табакова, Ева Тепавичарова, Йордан Върбанов
Представлението може да бъде гледано и на 22 и 30 април.
Чуйте целия разговор в звуковия файл:
Още за пиесата на Йордан Славейков ще чуете в днешния "Артефир"
Снимка – Стефан Здравески, Народен театър, Жанет 45"Власт и страст. Дворцовите драми в българската история" е новата книга на проф. Пламен Павлов. В "Артефир" популярният български историк, византолог, публицист, поет и преподавател във Великотърновския университет представя своето литературно пътуване из душите и сърцата на знатните български предци – от Античността до ХХ век. Проф. Павлов е..
"Последна стъпка" е най-новото заглавие в репертоара на Народния театър. Премиерните дати са на 16 и 17 април от 19.00 часа на Камерна сцена . Сценичната версия и режисурата са на Йордан Славейков, който пренася на сцената едноименния си роман. "Аз съм човек на театъра, след това започнах да пиша, и не ми беше много трудно от епоса, от разказа,..
"Поколение в кадър" е фотографска изложба, в която в 45 снимки 15 млади творци разказват за битките, които младото поколение води или припознава като свои каузи. Авторите са от курса "Фотографията като изкуство и бизнес" на Мариян Томов. Сред темите, които засяга проектът, са разрухата на басейна на ЦСКА в София, сгради на Александровска..
В книгата си "Това, което видях от Балканската война" Симеон Радев описва как стои с войниците на Босфора и те го питат какво е това отсреща. Азия, им отговаря той. А ние тук какво сме, го попитали. Ние сме Европа, им казал той. И те били много учудени, защото Европа им се струвала безкрайно чужда и далечна. Цитирам по памет тази случка отпреди..
Днес (16 април) се открива изложбата на Зои Север "Израел от сапфир и злато: Приказка за два града", която предлага на зрителите визуално пътешествие през Тел Авив и Йерусалим. Експозицията, организирана по повод честванията на 35-годишнина от възстановяването на дипломатическите отношения между България и Израел, може да бъде видяна до..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на..
Изложбата "На тяхно място" е социално изследване на Владимир Карамазов за свободата като човешко право, което движи света. В основата на идеята е..
В рубриката "Темата на деня" бе повдигнат въпрос от изключителна важност: как можем ефективно да използваме изкуствения интелект (ИИ) в обучението по..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg