В ранните ученически спомени на по-зрелите поколения непременно присъства и кабинетът по трудово обучение или по-късно труд и техника, в който без особен ентусиазъм дялкахме бъркалки за сладко, ковяхме свещници, упражнявахме бод зад игла, бродирахме каренца и т.н.
Няколко десетилетия по-късно от кабинетите не остана и следа, децата ни изучават техниката и предприемачеството по учебник и, ако в семейството няма кой да ги понаучи на елементарни технически сръчности, се оказват напълно неспособни да се справят с материята.
Едва ли точно старите кабинети и програми по трудово може да са образец за съвременното образование, но ръчният труд и боравенето с материали, уреди и инструменти имат още една много съществена страна. Те дават реална представа за свойствата на материята и непосредствен досег до форми и предмети, който не може да се замени от описанията и дефинициите в учебника. В резултат децата получават не само умения, но и трайни знания по така важните области на математиката, природните науки, технологиите и техниката.
Това показват изследванията, а опитът в споделената работилница потвърждава. Какво обаче пречи подобен подход и дейности да се практикуват в училищата. Дали STEM кабинетите и пространствата могат да бъдат среда и възможност за полезни практически занимания. Имат ли шанс училищните работилници да се появят отново. Чуйте какво казва Никола Чернев, създател на МИНТИ и какво означава името на споделената работилница.
Разговора може да чуете в звуковия файл
На 14 и 15 февруари в Софийския университет се проведе академична конференция под надслов "Творчество и иновации – измерения на бъдещето", организирана Националния университетски център за творчество и иновации. Мащабното събитие беше приветствано от представители на изпълнителната власт и академичното ръководство. Изключително богатата програма,..
Марко Видал е поет, но също така и преводач от български на испански език. Човек, който обича да пътува чрез езиците и културите. Издател на едно съвсем малко и ново издателство, посветено на превода и популяризирането на литературата на малките езици. А само една малка част от неговите литературни маршрути минават през Испания, България, Узбекистан...
152 години след обесването на националния герой Васил Левски говорим за личността и делото на Апостола по два познавателни вектора. Първият – историческата наука за тази забележителна фигура от нашите националноосвободителни усилия, а вторият – образът на Левски както в произведенията на класиците, така и в произведенията на нашите съвременници...
На 18 и 19 февруари с тържествени прояви България отбеляза 152 години от гибелта на най-светлата личност в историята на нашето национално възраждане и освобождение от петвековно потисничество и безправно съществуване в рамките на Османската империя. Васил Иванов Кунчев, Дякон Игнатий, Апостола, Левски – не просто обаятелен образ на герой, мъченически..
"Т ук, където се намираме сега, в Централен Анадол, са много почитани думите на персийския поет и философ Мевляна Джеляледдин Руми, който казва: "Ела, който и да си ти", разказва туристическият гид Гирай УУр Йозджаш. И той обяснява, че на територията на Република Турция днес съществуват седем региона, със седем различни климата, дори със седем..
Видеопоредицата "Сградите разказват" е нова инициатива на Регионалния исторически музей - София. Археолозите Йордана Николова и Валентин Витанов, които..
Националният център за обществено здраве и анализи изнесе статистически данни, според които над 30% от децата между подрастващите са правили опит да..
"Небе, голямо колкото земята. С перо и четка за Добруджа" – така е озаглавена антологията, която наскоро излезе от печат и предстои да бъде представена..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg