Американският музиколог, певец и педагог Пол Колб е специален гост на предаването "Музика хисторика". Освен активен изследовател на ранна музика, той вече втора година е един от преподавателите на майсторския клас по полифонично пеене по време на фестивала Laus Polyphoniae в Антверпен.
"В рамките на фестивала се провежда и курс по полифонично пеене, който се ръководи от нидерландския вокален ансамбъл Cappella Pratensis. Тази година бяхме трима преподаватели – двама от Cappella Pratensis и аз, и обучавахме около 30 човека, като участниците обикновено не са професионални певци. Задачата ни беше да ги научим не само да пеят полифония, но да могат да го правят, четейки оригиналната нотация. Разбира се, не използваме истинските източници, а факсимилета на ръкописи и старопечатни книги от XV и XVI век. Всъщност това да се пее директно от старата нотация е сравнително нов феномен дори и сред професионалните ансамбли. Това се дължи на факта, че през последните стотина години музиколози като мен са създали транскрипции на голяма част от тези източници, така че всеки, който умее да чете съвременна нотация, да може да ги използва. Това са и изданията, които повечето ансамбли ползват. Само някои избрани състави пеят от оригиналната нотация, като например Cappella Pratensis", обяснява Пол Колб.
Но какво всъщност ни казва работата с оригиналната нотация за разлика от употребата на модерна транскрипция? "Едно от интересните неща за мензуралната нотация от XV и XVI век е, че можеш да нотираш един и същи звуков резултат по различен визуален начин. Това в някаква степен е възможно и в съвременната нотация, но при ранната има много различни начини, по които даден звук може да се запише. Въпрос, който аз намирам за изключително интересен, когато изследвам тази музика, е защо създателите на дадения източник са решили да използват точно този начин, а не някой от другите възможни методи. Смятам, че това в някаква степен може да ни доближи до това как самите композитори са замислили музиката си и как певците са подхождали към изпълнението ѝ".
Пол Колб работи като музиколог във фондацията Alamire в Льовен, Белгия, която се занимава с изследване и популяризиране на средновековна и ренесансова музика от франко-фламандския регион.
Изследванията му се фокусират върху музиката от XV и XVI век и по-специално върху въпроси, свързани с музикалния стил, първоизточниците и тяхното разпространение, практическата теория и нотацията.
Какво още сподели Пол Колб, чуйте в звуковия файл.
Този вторник (24 септември от 14 ч.) в предаването "Музика хисторика" освен това слушаме изпълненията на съставите Capilla Flamenca, Cappella Pratensis и Cappella Mariana на музика от Филип де Монте, Александър Агрикола, Йоханес Окегем и Жоскен де Пре.
Снимки – Musica Impulscentrum и amuz.beТридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
След два студийни албума и един концертен дуетът Димитър & Христо издава "Несломен". Новият албум включва осем песни, повечето от които са в колаборация с цигуларката Анна-Мария Тамахкярова, позната като ANIMA. "Несломен" се казва и първата песен от албума, която има кънтри-етно звучене. "Тази дума отговаря на много неща и по някакъв начин ще..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски...
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg