Ръкописът, известен като "Хоровата тетрадка на Карвър", представлява един от основните източници, съдържащи музика, изпълнявана в Шотландия преди Реформацията. Наречен на композитора Робърт Карвър, за който се смята, че може би е неговият създател, ръкописът е бил използван в шотландския двор в края на XV век по време на управлението на крал Джеймс IV (на снимката в текста).
Известно е, че монархът често е отдавал почит на света Екатерина, затова не е изненада, че една от месите, поместени в ръкописа, е създадена върху респонзория за тази светица. Произведението заема особено място в музиката в Шотландия от втората половина на XV век, защото комбинира както назадничави каденцови формули, които по това време вече са отпаднали от употреба, така и цветиста мелодичност, напомняща на по-късния репертоар от известната английска "Хорова тетрадка от Итън". Месата също така е пример за едно от големите нововъведения от петнадесетото столетие – оформянето на ординариума на месата като затворен цикъл. До началото на века все още отделните части се записват самостоятелно и не са обединени помежду си от общ мелодичен материал или структура.
Света Екатерина е сред най-важните мъченици в средновековна Европа. Родена в Александрия в края на третото столетие, тя е осъдена на смърт чрез разпъване на колело – затова и този метод на изтезание и смъртно наказание е известен като "Колелото на Екатерина".
Този вторник (6 юни от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" по програма "Христо Ботев" слушаме месата за света Екатерина и Магнификат из "Хоровата тетрадка на Карвър" в изпълнения на консорт "Беншоа" с ръководител Андрю Къркман.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg