Чиприано де Роре (ок. 1515-1565) е един от най-важните автори в средата на XVI век, който с композиционните си иновации и експерименти се превръща в основното влияние върху последвалото развитие на мадригала. Музиката на франко-фламандеца, който прекарва по-голямата част от живота си в Италия, продължава да се печата четири десетилетия след смъртта му, както и да бъде включвана в големите ръкописни колекции от края на XVI век. Множество композитори от следващото поколение твърдят, че са учили при него, а братът на Монтеверди определя Чиприано де Роре като истинския "създател на втората практика".
Малко се знае за ранния живот на композитора. Съществуват теории, че може би Роре е бил част от свитата на Маргарита Пармска – херцогинята на Флоренция, Парма и Пиаченца, която в средата на века става и губернатор на Испанска Нидерландия. Фраза в мадригала Alma real, se come fida stella, който композиторът ѝ посвещава през 1559 г., навежда на мисълта, че приятелството между двамата е от много по-рано.
Кога точно композиторът пристига в Италия не е ясно, но често за него се казва, че е ученик на Андриан Виларт. Дали това наистина е било така или той просто е бил сред авторите, които са възприели творческата практика на Виларт, е трудно да се каже. Интересно е да се отбележи обаче, че в сборника "Фантазии и ричеркари за три гласа", издаден през 1549 г. във Венеция, присъстват образци на мотета Regina Caeli и на Виларт, и на Роре, като и двамата използват един и същи мелодически материал в тенора.
От епистоларни свидетелства става ясно, че през 1542 г. Роре вече живее в италианския град Бреша, като се предполага, че активно си търси работа като придворен композитор. През 1546 г. бива назначен като maestro di cappella в двора на граф Ерколе д’Есте във Ферара, като това е един от най-значимите музикални центрове в Италия по това време. Роре прекарва там следващите 12 години от живота си и през този период добива международна известност в цяла Западна Европа.
През 1559 г. композиторът се завръща във Фландрия, където открива родния си град изгорен – резултат от войната за независимост. Роре не се задържа дълго там и скоро постъпва на работа в двора на Фарнезе в Парма, но явно, че условията не са му се понравили, защото през 1563 предприема действия, за да се премести във Венеция, които обаче не се увенчават с успех. Малко повече от година по-късно Чиприано де Роре умира в Парма, като сред последните му произведения са мадригали, меса, мотет и музика за сватбата на Алесандро Фарнезе и Мария Португалска.
В творчеството на композитора се откриват множество иновации: замяна на имитационния стил с почти "прозрачна" хомофонна фактура; разработване на ритмическите възможности на по-кратките нотни стойности; създаване на колекция творби, подредени по модален принцип; драматизиране на текстовете, така че те почти напомнят на малки сцени; употреба както на мелодически, така и на хармонически похвати с цел илюстриране на смисъла на текста.
Този вторник (11 април от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" ви представяме живота и творчеството на Чиприано де Роре с изпълнения на вокалните състави "Хилиард", "Хуелгас", The Consort of Musicke, Musica Secreta, Profeti della Quinta и The Tallis Scholars.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg