Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проф. Виолета Дечева: Театърът в България не е много наясно със своята публика

"За последните петнайсет години се промениха самите зрители, има една много разнородна и нова публика и театърът в България не е много наясно с нея. – казва проф. Виолета Дечева – Последните пет години на пандемията добавиха още въпроси, защото освен всичко останало театърът е и навик, и ритуал. За театъра ще бъде все по-важно да бъде адекватен на процесите, да се опитва да разбере какво се случва отсреща."

Според проф. Дечева театралното изкуство няма никакъв проблем с новите технологии и непрекъснато ги добавя и усвоява. 

"Ние можем да използваме ред технологични възможности, дори да нямаме актьор на сцената – до такава степен театърът се променя. Въпросът обаче е връзката между ставащото на сцената и залата да е жива, ако нея я няма, това, което се случва, няма значение. Опираме до това, което театърът иска да каже, до това което предлага. Технологичните промени не водят непременно до промяна в разбирането ни за човека."

Според нея новите тенденции в момента са в голямото разнообразие, в развитието на танцовия театър и в работата с антични текстове, която  продължава да тече. "Античността продължава да бъде драматургия, която ни дава възможност да търсим големи отговори." 

Друга особеност на днешния театър е, че вече не доминира звездата. "Няма звезди режисьори, звезди актьори– търси се жив контакт с аудиторията, но това е и гаранция, че театърът ще го има, докато има общество." 

Виолета Дечева е професор по театрознание в НБУ, изследовател, преподавател, историк, критик и автор.

Чуйте разговора от звуковия файл.

Снимка – Pixabay, БНР

По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25