Румънската клавесинистка Алина Ротару през последните 15 години се е доказала като един от най-ярките изпълнители на инструмента от младото поколение. Описвана от критиците като "технически превъзходен клавесинист", а албумите ѝ – като задължителни за всеки почитател на ранната музика, Алина Ротару разгръща разнообразна изпълнителска, педагогическа и звукозаписна дейност.
Учи пиано и хорово дирижиране в музикалната академия в родния си Букурещ, а клавесин – в Есен, Амстердам и Бремен. Солист с активна концертна дейност, Ротару изнася рецитали в по-голямата част на Европа, както и в Япония, Южна Америка и САЩ. Тя се доказва и като интензивен ансамблов музикант – ръководи от клавесина множество проекти с оркестрова, оперна и сакрална музика. Преподавател е в Университета за изкуства в Бремен, а през 2020 г. основава Международния конкурс за клавесин Sigismundus Lauxmin, който е единственият по рода си в прибалтийските държави и се фокусира върху полската и латвийската ранна музика.
В интервю за списание VAN тя споделя следното за разликите между свиренето на пиано и на клавесин: "При пианото ни учат какво и как да правим, но не и защо. На клавесина има определена свобода при взаимодействието с историческите източници. Не си така прикован към нотите на страницата или към дадена педагогическа традиция, а имаш по-широк кръг от източници, от които да избереш... Въпреки това обаче, не всеки избор представлява процес на еманципация. При разчитането на историческите извори твоята собствена индивидуалност и религиозност ще се отразят на начина, по който ги тълкуваш".
Този вторник (24 януари от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" ви представяме творчеството на Алина Ротару чрез записи на солови и ансамблови творби от Ян Питерсон Свелинк, Йохан Якоб Фробергер, Орландо Гибънс и Георг Филип Телеман.
Снимки: alinarotarumusic.wordpress.comС последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg