Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Ананиев: Товаропотокът през България е увеличен с около 30-40% – как да използваме ситуацията?

Снимка: БНР

Какво е състоянието и съдбата на транспортния бранш у нас? Неотдавна станахме свидетели на поредни затруднения за български транспортни фирми.

“Транспортът в момента се намира в една много сериозна ситуация, тъй като България представлява сама по себе си един транспортно-логистичен хъб, през който преминават най-важните транспортни артерии. Всичко това заедно с войната и заедно със скъсяването на веригите на доставките, с промяната на производствата, които постепенно Китай ще преместват по близко и вътре в ЕС, доведе до увеличаване на товаропотока от порядъка на 30-40% през България“, казва в “Нашият ден“ проф. Симеон Ананиев, известен експерт и допълва:

“В момента всички транспортни фирми са максимално натоварени, не достигат товарни автомобили, не достигат и вагони. Всичко това по един или друг начин се отразява на цялостната икономическа дейност на нашата страна“.

“Какво трябва да направим, за да използваме ситуацията? Основните неща са свързани с оптимизиране на граничните преходи, защото преминаване на товарни автомобили и вагони се чака с дни, което означава, че липсва товарооборот, че тези превозни средства са заети. Едно такова нещо е влизането на България в Шенген. Това означава, че България през изхода за Румъния няма да има такива сериозни проверки и задръствания“, посочва още той и допълва:

Ще останат проблемите със Сърбия, с Турция, но транспортният бранш очаква с големи надежди да бъде премахната линията, която пречи с Шенген“.

“Друг важен момент е в развитието на самата логистика. Не случайно в Плана за развитие в България се предвиждат т.нар. интермодални терминали, в които ще пристигат стоки, ще се разтоварват и ще се формират нови транспортни потоци. Изоставаме в това направление, имаме успех, имаме много добра дейност, българските логистични фирми са едни от най-добрите в Европа, но има много какво да се прави и се надявам, че средствата в Плана за развитие за интермодалните терминали, които свързват всички видове транспорт, ще са достатъчни.

Тук не трябва да делим транспорта – железопътен, автомобилен, въздушен и т.н. Транспортът е един, България е транспортен хъб и ако успеем да изградим сериозна транспортна инфраструктура най-вече и с мозък, и с логистика, смятам, че ще имаме добро отражение върху цялата икономическа и социална дейност – и като нива на заплащане, и като заетост на хората, и като развитие на страната“, посочва още той.

Какво трябва да бъде променено в нормативната уредба?

“Не бих могъл да кажа кое трябва и кое не трябва, но по принцип законите и материята на законите е един жив организъм. Съобразно промените в обществото, трябва да се променят и законите. Трябва да се променят и неща в строителството на самата инфраструктура. Не е тайна, че с обществените поръчки в изграждането на инфраструктурата има доста възможности за заобикаляне и оттам отклоняване на средства и неизпълнение в срокове“, казва още проф. Симеон Ананиев в ефира на БНР.

Чуйте пълния разговор в звуковия файл.

Снимик: БНР, Радио Видин
По публикацията работи: Зоя Димитрова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Адв. Александър Кашъмов

Адвокатите трябва да спират опитите за промяна на Конституцията

За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за чуждестранните агенти и други законодателни инициативи – разговор в "Нашият ден" с адвокат Александър Кашъмов , правозащитник и активист, изпълнителен директор на Програма "Достъп до информация", резервен..

обновено на 21.11.24 в 11:45

Политика и психично здраве: нов поглед в списание "dВЕРСИЯ"

Въпросите за връзката между политика и психично здраве заемат централно място в новия, 16-и брой на списание "dВЕРСИЯ". Изданието разглежда какво означава да живееш с психично заболяване или да се грижиш за някого в подобна ситуация в съвременна България. То поставя под въпрос взаимодействието между индивидуалистичната култура, неолибералния..

обновено на 21.11.24 в 11:17

Архитектурната критика извън "ехо стаята": Разговор с арх. Анета Василева

В рубриката "Темата на деня" на предаването "Нашият ден" се проведе интересен разговор с архитект Анета Василева – преподавател в УАСГ и НБУ, архитектурен историк и критик. Повод за интервюто беше книгата ѝ Kicked A Building Lately? – Архитектурната критика след дигиталната революция . Арх. Василева сподели, че книгата предоставя възможност..

обновено на 21.11.24 в 10:46

Четвърти роман на тримата мъже зад името Кармен Мола

В рубриката "Епизоди от живота“ на предаването "Нашият ден" ни пренесоха в Испания, където се разгръща мистериозният свят на Кармен Мола и четвъртия ѝ роман "Мълчанието на майките". Но кой всъщност е Кармен Мола? И какво могат да очакват читателите, които за първи път разгръщат нейна книга? Преводачката на книгата, Анелия Петрунова, разказа в..

обновено на 21.11.24 в 09:36

"Магнит" – ново пространство за еко-социално общуване

Божана Славкова е поет, музикант и артист, отличен на големия международен поетичен конкурс Milli Dueli. В "Нашият ден" Славкова разказва за темите на деня, които я вълнуват, за каузата Green Peace, както и за новооткритото пространство за култура и екология "Магнит" "Магнит" е ново общностно младежко пространство, което се намира на..

публикувано на 21.11.24 в 09:12