Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Иво Върбанов, Фиамета Тарли и музиката като любов между двама

Иво Върбанов и Фиамета Тарли
Снимка: Таня Димова

Той е водеща фигура на българската музика и култура в чужбина, удостоен е с наградата "Сребърен лъв" от Министерството на външните работи, а изпълненията му включват концерти, рецитали и камерна музика в повече от 20 държави на три континента.

Тя изнася първия си концерт на 9-годишна възраст. Дипломира се с отличие със специалност пиано в Консерваторията на Флоренция и получава магистърска и докторска степен по музикология в King’s College в Лондон. Все така не спира да преподава и изнася концерти в цял свят – и като солист, и в различни камерни състави.

Иво Върбанов и Фиамета Тарли се познават от деца, учат при един и същ преподавател в Италия и вече 20 години споделят живота си заедно. 14 от тях свирят като клавирно дуо, което обикаля света и радва публиката с изпълненията си. Те са на мнение, че любовта определено им помага в музиката.

"Най-важното е да има дълбоко приятелство и общи цели в живота, обща визия за нещата. Това, което най-много ме радва, когато свиря с него, е, че се получава нещо като прочитане на мислите на другия. Има синхрон на духовно ниво", казва Фиамета.

Иво от своя страна не пропуска възможността да изтъкне, че половинката му в музиката, а и в живота, е изключително добър пианист и музикант.

"Имаме подход, който е малко нестандартен в днешно време, защото днес много често концертите се правят с една-две репетиции, т.е. с малко репетиране и малко сериозна, задълбочена работа. В тази ситуация ние имаме възможността, когато имаме определена програма, да отделим достатъчно сериозно време и усилия, за да я подготвим на максимума на нашите възможности", допълва Върбанов.

За Фиамета Тарли всяко едно ново произведение е като растение, на което му предстои да разцъфне в ръцете ѝ. Радостта в музиката за нея се състои именно в потенциала на растението да порасне и да придобие истинската си форма в самия момент на изпълнение.

За Иво Върбанов пътят на разгръщане на музикалното произведение на сцена не е много по-различен, с изключение на това, че при него картината се разкрива от общия план към детайла.

"Ние не сме официално дуо", уточнява пианистът, "свирим на четири ръце, на две пиана, с други музиканти, камерна музика, солови изпълнения – различен репертоар. Но това, което виждаме в свирането на четири ръце и на две пиана, е подходът към инструмента да се уеднакви. Всяко тяло има различия и съответно физическият подход към инструмента е различен. Когато свирим заедно, трябва да намерим най-подходящия начин и най-общия език, за да успеем да реализираме музикалните си идеи чрез инструмента по правилния начин."

Иво Върбанов и Фиамета Тарли се срещнаха с българската публика в рамките на 38-ите Празници на изкуствата "Аполония" 2022. Там те свириха произведения от Игор Стравински и се вдъхновиха от възможностите, които им предложи пространството на Археологическия музей в Стария Созопол.

Италианската пианистка споделя, че се чувства свободна, когато свири в България, защото публиката е отворена към програми, които не са толкова стадандартни.

"Мисля, че не става въпрос само за свобода", допълва я Иво Върбанов. "Въпросът е, че у нас има възможност да се предлагат неща, които не се изпълняват толкова често, като например Стравински, а публиката има жажда за именно такъв репертоар", казва още той. "Проблемът, свързан с някои места, където продажбата на билети е фундаментална за съществуването на музикални общества и концертни зали, е, в това, че в тях не се дава възможност да се изпълняват произведения, които всъщност могат и да не доведат до нужните продажби."

Според Фиамета Тарли важният елемент в интерпретацията на която и да било музика се крие във връзката между човешкото съществувание и изобразяването му чрез музиката.

"На първо място, ние сме хора, на второ място, сме музиканти, а на трето – пианисти изпълнители. Това означава, че едното е последица на другото", подчертава Иво Върбанов, според когото този път и посока в музиката често се губи. А загуби ли се – тогава и комуникацията с публиката не е такава, каквато би могла да бъде.

Чуйте целия разговор с клавирното дуо в звуковия файл.

Снимки – Таня Димова

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Клас 90" и носталгията по младостта

Преди шест години на режисьора Бойко Боянов му хрумва идеята да разкаже историята на един клас, който се събира за среща след 30 години. От искреността на всеки един, дошъл на сбирката, започва да прозира предисторията на "Клас 90" – дебютния филм на Боянов, който се срещна за първи път с публиката си на 42-рата на "Златна роза". Заедно със..

публикувано на 04.10.24 в 16:25

Книга за режисьорските подходи към операта "Дон Паскуале"

Книгата "Грация на смеха. Или за спецификата на комическото белканто в операта "Дон Паскуале" от Гаетано Доницети. Теоретични и режисьорски подходи" от Стефан Донев е възможност да се проследи опита на автора като режисьор "да открие и разясни", по думите на Петър Пламенов, спецификите и "неповторимото очарование" на шедьовъра на Доницети. Стефан..

публикувано на 04.10.24 в 14:59
Моноспектакълът

Дни преди "Цирколюция" – енигмата "социален цирк"

Задава се циркова революция!  От 10 до 13 октомври в "Топлоцентрала" ще се проведе едиснтвеният по рода си фестивал в Бълагрия, посветен на съвременния и социален цирк – "ЦИРКОЛЮЦИЯ". Организаторът от фондация "Мини Арт" Гео Калев и огненият артист от колектив "Агнон" Кристиян Димитров запознават слушателите на "Артефир" с..

публикувано на 04.10.24 в 13:43

Една неканонична и лична антология на англоезичната поезия

Англоезична поезия от XIV в. до XXI в. съдържа новото издание "Потомството на Чосър".  Мащабната антология в "Артефир" представя лично нейният преводач и съставител  проф. Александър Шурбанов. Това не е канонична, а лична антология, подчертава гостът. Избраните произведения в книгата са такива, оставили през годините следа в..

публикувано на 04.10.24 в 13:23
 Калина Богоева

Рожден ден празнува примабалерината Калина Богоева

Поздравяваме за рождения ден една жар-птица!  Днес празнува примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева – признат авторитет в областта на класическия танц у нас. Свързваме се с акад. Богоева по телефонната линия на "Артефир", за да говорим за съня на една вечна балерина и поезията като балет. Акад. Богоева споделя, че..

публикувано на 04.10.24 в 13:12