Китайският представител на дадаизма Ай Вевей е роден 1957 година и преживява тежките години на т.нар. "Културна революция" по времето на Мао Цзедун. Цялото семейство е изселено в пограничните пустинни райони на Китай и е принудено да живее в подземни пещери при най-тежки условия и постоянен глад. В последствие Ай Вевей става свидетел и на икономическия подем на страната под ръководството на Дън Сяопин. Китай се отваря за капитализма, но нарушаването на човешките права, корупцията на еднопартайната система и цензурата остават същите.
Ай Вевей прекарва през 80-те години известно време в Ню-Йорк, което формира окончателно неговия мироглед на човек на изкуството и борец за човешки права. Дадаизмът и сюрреализмът преобладават в неговите композиции на обекти в които се отразяват неговите спомени. Характерно за цялото негово творчество е метафората и комбинация на обекти, несъвместими едни с други. В първата зала на "Албертина модерн" са изложени експонати на Ай Вевей от неговия ранен период: цигулка със залепени обувки за нея, лопата облечена в кожа и по този начин непригодими за предназначението си, велосипеди без седалки и кормила, заварени едни за други.
В по-нататъшните зали са изложени метафорни обекти, при които материалът, от който трябва да са направени, е заменен от друг, което ги прави нeупотребяеми – столове и канапета от мрамор, вместо от дърво и плат, детски играчки и наблюдателни камери от порцелан, вместо от пластмаса. Всички тези вещи от ежедневния живот са превърнати в каменни монументи на забравата.
В следващото помещение се намират дървени мебели, невъзможно сглобени помежду си, с което са загубили напълно своето предназначение. С тях Ай Вевей обръща вниманието на зрителя на грубото пренебрегване на традиционните занаяти в Китай, с което завинаги е заличен приносът на тази страна към световната етнография. Критиката му към китайската тенденция за масово производство на евтини продукти е изразено в изложените неолитни вази от стари династии, които носят надписа "Кока Кола". Тук са показани и хранителни продукти – слънчогледови семки и дини от мрамор – спомен за гладните години в заточение.
През 2011 г. той е арестуван на летището в Китай и прекарва 81 дни в килия без обвинение в присъствието на двама китайски служители на тайните служби. В "Албертина" са изложени 6 макета на килията. Арестът довежда до окончателното убеждение на Ай Вевей да стане правозащитник. Почти няма движение, протестна демонстрация или събитие, което да не е отразено в творчеството на Ай Вевей.
Не само размириците в Пекин са документирани с фотографии и обекти, но и други събития по света, които авторът счита за нарушение на човешки права, като например случаят Сноудън. Също и на най-новите събития с емигрантите през Средиземно море има посветени обекти – графика представяща лутането на спасителните кораби и композиция от спасителни пояси посветена на загиналите при опит да се доберат от африканския бряг до Европа. Изложени са и урни с прах символизиращи загиналите при голямото земетресение в Китай. Тази ангажираност за човешкия живот на Ай Вевей се прокрадва като лайтмотив в цялото му творчество и е дало името на изложбата "В търсене на човещината".
Ай Вевей отхвърля властващите управници не само от Китай, но и от целия свят. Показана е поредица от фотоси на ръка със среден пръст на фона на много европейски и световни столици. В централната зала са изложени глави на животните от китайския зодиак, а зад тях мозайкови пана на същите глави на фона на главните седалища на президенти и световни управници. Присъства и алегорията на китайската тайна служба в образа на мечето панда (така се нарича тази служба в Китай). В картинното пано от лего-мозайки с наименование "Без думи по Рубенс" е изобразено точното копие на "Похищението на дъщерите на Левкип", но до единия от ездачите се вижда и мечето панда.
Чуйте подробности в звуковия файл.
"Началото на 17 век в Холандия започват първите търгове на изкуство, продажбите там не са случайни, твърде често хората, които купуват имат връзка. Типичният купувач на картини тогава е търговец. Профилът на съвременния купувач на изкуство не е много по-различен във високия сегмент. Една трета от големите колекционери са инвеститори, те често..
Впечатляващият живот на емблематичния учен от български произход Джон Атанасов, смятан за изобретател на първия компютър в историята, оживява в романизираната биография "Джон Атанасов. Човекът, който изобрети компютъра" от Джейн Смайли – американска писателка и носителка на наградата "Пулицър". Авторката ни връща към края на 30-те години,..
Авторският моноспектакъл "Надежда" на Явор Попов продължава да вълнува публиката с екзистенциалните въпроси, които поставя за търсенето на надежда в един все по-объркан и безнадежден свят. Авторът работи върху изграждането на първия си спектакъл в изречена поезия (spoken word poetry) близо седем години и успява да зарази зрителите с оптимизъм и..
"2084. REX . Последният цар на света" е премиерният спектакъл в Драматичния театър "Николай Масалитинов" в Пловдив. Автор на пиесата е съвременният руски историк, журналист, писател и драматург Кирил Фокин. Постановката е на известния режисьор Деян Пройковски (Република Северна Македония), който е работил по превода на Майя Праматарова...
Първи частен музей на изкуството и порцелана отвори врати в дома на художници във великотърновското Ново село. Всъщност това е колекцията на Даниела и Владимир Овчарови, в която напълно безплатно могат да бъдат разгледани техни творби, произведения на художници от цял свят, като преобладават картини от Америка и Мексико, старинни мебели, килими,..
На 16 януари в "Топлоцентрала" е премиерата на спектакъла "Представление и наказание" на Иван Станев и Ф. М. Достоевски. Адаптацията и режисурата са на..
Легендите на експерименталната музика и неконвенционалния джаз Франк Гратковски (Германия) и Казухиса Учихаши (Япония) пристигат в София на 23..
"Целият свят е сцена и ние всички сме актьори." Може би банален израз, когато се опитваме да говорим за театър, живот и изкуство, но както знаем, в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg