За първи път от повече от 400 години могат да бъдат чути в пълния си вид петгласни мадригали от италианската композиторка от втората половина на XVI век Мадалена Казулана. През 2021 г.музиколожката Лори Страз открива изгубената тетрадка с алтовата партия от „Първа книга с мадригали за пет гласа“ на Казулана, а на 8 март 2022 г. произведенията са били представени по време на концерт в Лондон от Консорт „Фиери“, Тоби Кар (лютня и теорба), Айлийн Хенри (барокова арфа), и Хари Бъкоук (виола да гамба).
Но какво всъщност означава тази находка за възприемането на Казулана в сегашния момент? На този въпрос отговаря Лори Страз в интервю за Би Би Си 3: „Знаехме за нея отдавна и разполагахме с книга с четиригласна музика, която обаче, макар и много добре композирана, беше само в жанра на песента. Докато тази петгласна полифония е много по-трудна за създаване и това издига Казулана до нивото на другите велики композитори от това време като например Орландо ди Ласо и Маркантонио Анджиниери, който е бил учителят на Монтеверди. Това е и композиторът, чийто стил аз мисля, че е най-близък до този на Казулана. Така че това откритие наистина я изважда от сферата на домашното музициране и тя застава на предна линия на авангарда на времето си“.
Светската музика от този период е изключително гъвкава, когато става дума за изпълнителския състав. Без значение за колко гласа е написана дадена творба, тя може да бъде адаптирана за друг ансамбъл в зависимост от наличните изпълнители. Повече за тази практика споделя в интервю за Би Би Си 3 сопраното Хана Или, която е част от Консорт „Фиери“: „Това е едно от нещата, които най-много обичаме, когато изпълняваме ранна музика. Имаме толкова много свобода! Ние решихме да представим няколко от мадригалите на Казулана като сола, защото това определено е практика, която е съществувала по онова време. Те са изпълнявали мадригалите с всеки, който е бил на разположение в момента. А понякога мадригалите могат да бъдат изпълнени и само от инструменти. Също така решихме да представим някои от произведенията като дуети, заради текста, който е най-важното нещо в мадригалната форма.“
Благодарение на Европейския съюз за радио и телевизия ще имате шанс да чуете тази изгубена музика в предаването „Музик мания“ на 6 април от 14 часа.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg