В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ със съдействието на Еврорадио ви предлагаме цялостен запис на операта „Йенуфа“ от Леош Яначек, осъществен на 12 октомври 2021 година в Кралската опера Ковънт Гардън в Лондон. В главните роли участват: Йенуфа – Асмик Григорян, Клисарката – Карита Матила, Лаца – Ники Спенс, и Стева – Саймир Пиргу, а диригент на постановката е унгарецът Хенрик Нанаши, който между 2012 и 2017 година е музикален директор на Komische Oper Berlin. Нанаши е чест гост-диригент в Метрополитън, Миланската Скала, Националната опера в Париж, Арена ди Верона, както и в оперите в Сан Франциско, Чикаго, Мюнхен, Дрезден, Франкфурт и Хамбург.
Ето какво казва Хенрик Нанаши за музиката на операта „Йенуфа“ в интервю за Би Би Си 3: „Операта започва с ксилофон, който установява духа на цялото произведение, защото представлява остинато, което може да бъде чуто по време на цялата опера в различни варианти. Яначек го използва по много интересен начин, защото остинатото ни подсказва, че непрекъснато нещо се случва на заден план. И очевидно за Яначек текстът е бил особено важен, защото той е написал „Йенуфа“ за своите сънародници и даже е казал, че се надява певците да поправят ритъма, който е написал, където се налага, за да съвпада с прозодията на текста. Затова и аз смятам, че дори и публиката да не говори чешки, е много важно за нея да чува мелодията на езика. Разбира се, субтитрите също са много важни, а и аз съм от хората, които вярват, че не трябва да се очаква от публиката да се е подготвила преди да дойде на представление. Мисля, че хората трябва да идват в театъра и спонтанно да преживяват музиката и драмата“.
В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ на 19 март от 21 часа ви очакват 3 часа с музиката на Леош Яначек, като освен „Йенуфа“ ще имате шанс да чуете и откъс от неговата „Глаголическа меса“.
Снимки: Ковънт ГардънС последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg