Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Людмил Ангелов и Филхармоничният духов квинтет музицират заедно

Снимка: sofiaphilharmonic.com

На 28 февруари в Камерна зала „България“ от 19 часа почитателите на камерната музика ще станат свидетели на дългоочаквано събитие – съвместния проект на Людмил Ангелов и Филхармоничния духов квинтет в състав: Кремена Ачева – флейта, Валентин Методиев – обой, Михаил Живков – кларинет, Мартин Стоянов – фагот, и Красимир Костадинов – валдхорна.

Програмата на концерта е колоритна: Квинтет в Ми бемол мажор за пиано и духови инструменти от Волфганг Амадеус Моцарт; Капричио по датски и руски песни за флейта, обой, кларинет и пиано от Камий Сенс-Санс и Клавирен секстет за духови инструменти и пиано от Франсис Пуленк. Всяко от произведенията има интересна история:

Квинтетът в Ми бемол мажор за пиано и духови инструменти на Моцарт е написан на 30 март 1784 г., а премиерата му се е състояла само два дни по-късно в Императорския и кралски национален дворен театър във Виена. Скоро след първото изпълнение Моцарт пише до баща си: „Самият аз смятам, че това е най-доброто, което съм писал през живота си“. Партитурата е за пиано, обой, кларинет, валдхорна и фагот. Твърди се, че тя е вдъхновила Бетовен да напише Квинтета за пиано и духови инструменти, опус 16 в същата тоналност през 1796 г.

През 1887 г. Сен-Санс е поканен от Френския червен кръст да изнесе седем концерта в Русия с оркестъра на Императорската опера. Вдъхновен от Мария Фьодоровна - датска принцеса, която става императрица на Русия през 1881 г. като съпруга на Александър III, Сен-Санс създава Капричио по датски и руски песни за флейта, обой, кларинет и пиано. Антон Рубинщайн, по това време директор на консерваторията в Санкт Петербург, е толкова впечатлен от произведението, че кара всички студенти, които свирят на духови инструменти да присъстват на заключителния концерт, за да могат да „получат някаква представа какво точно може да се постигне на тези инструменти“.

Секстетът за духови инструменти и пиано от Франсис Пуленк е написан между 1931 и 1932 г. Премиерата на тричастното произведение се е състояла през 1933 със самия Пуленк на пианото. Пиесата не е добре приета от традиционалистите в музикалната общност. Изтъкнатият френски композитор и критик на „Le tempts“ Флоран Шмит я определя като „разсеяна и вулгарна“. Но неговият колега Андре Жорж се оказва по-предвидлив: „... с Пуленк цяла Франция излиза през прозорците, които той отваря“.

Филхармоничният духов квинтет активно търси нови начини да се изразява чрез музикални произведения в различни стилове, жанрове и епохи. Осъществявали са тематични вечери с руска музика заедно с Виктория Василенко; изпълнявали са премиерно произведение на Румен Бояджиев-син. Предстоят още интересни събития на състава, а концертът на 28 февруари ще е впечатляващ. Чуйте повече в разговора с музикантите.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Епохата Константин Илиев

Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..

публикувано на 18.06.24 в 09:36

Помните ли певеца Атанас Панайотов?

През месец април предаването "Портрети" представи творческата история на певеца Атанас Панайотов– един от популярните изпълнители на песни от Шуменско от втората половина на миналия век, концертирал с певци като Мита Стойчева, Борис Машалов, Йовчо Караиванов, Соня Кънчева и много други. Атанас Панайотов е роден е в с. Янково, област Шумен през..

публикувано на 17.06.24 в 12:41

Китарният ас Ингви Малмстийн отново у нас

Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И Чешката – с хор. "Фендер Стратокастър". Ферари. Ейприл. Пловдив, 2024 година. Пръстът на Съдбата е свързал по невероятен начин тези хора, места, събития, за да ни срещне на живо с китарния Бог, написал със златни букви Библията на неокласическия хеви метъл. Повелителят на струната нарича..

публикувано на 17.06.24 в 12:01

Монтеки и Капулети кръстосват шпаги на оперната сцена в Лиеж

Сезонът на Кралската опера на Валония в Лиеж продължи през май с белкантова музика и пет представления на "Капулети и Монтеки" на Винченцо Белини. Шестата опера на бележития сицилиански майстор вижда бял свят по време на карнавалния сезон във Венеция през 1830 г. Белини написва творбата само за шест седмици, изпълнявайки спешна поръчка на импресариото..

публикувано на 16.06.24 в 08:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 юни 2024 г.

16 юни 3.00 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Missa Solemnis (Тържествена меса) в Ре мажор, оп. 123. Изпълняват Луси Кроу (сопран), Ан Халенберг (мецосопран), Джовани Сала (тенор), Уилям Томас (бас), хор Монтеверди и Революционен и романтичен оркестър. Диригент Джон Елиът Гардинър. 4.14 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Клавирно трио в Си..

публикувано на 15.06.24 в 12:05