Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изпити по никое време или оценяване на добавената стойност в училищата

Снимка: БГНЕС

Математически модел за оценяване на добавената стойност в образователните институции е представен пред социалните партньори на заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование съобщиха от МОН. Моделът е предложен от екип на Световната банка и е доработен и адаптиран за българските условия от учени от Софийския университет, предстои широко обществено обсъждане, се пояснява в съобщението.

Макар че идеята не е съвсем нова и че в много страни по света съществуват модели за оценка в образованието, стъпката на МОН предизвиква предимно недоумение и недоволство сред гилдията и обществеността. От реакциите в сайта на МОН и социалните мрежи се създава впечатлението за съществуването на две паралелни реалности. Едната – на министерските чиновници – и другата – на работещите в сферата на образованието и пряко засегнатите от нея – ученици и родители. Въпросите на професионалистите и гражданите показват не просто незапознатост с поредната „прогресивна“ идея на МОН, а дълбоки нерешавани с години проблеми, прикривани зад формални дейности, програми и имитация на реформи.

Как ще се измерва „образователен напредък“ в една система, която допуска огромни разминавания между „елитни“, обикновени и „изоставащи“ училища. Националните външни оценявания приноса на училището ли показват или на частните уроци, за които плащат родителите. Не е ли достатъчно порочно и сегашното „надуване“ на оценки и преминаване от клас в клас на полу или напълно неграмотни деца. За какво ще послужи оценяването на учебните заведения. Има ли подготвени и компетентни кадри за осъществяването му. Ще подобри ли тази мярка реалното качество на образованието или отново ще се имитира дейност и ще се харчат средства не за каквото трябва. Сега ли е времето за измерване и оценяване, когато училищата още са в извънредна ситуация, от която тепърва трябва да се съвземат. Направиха ли се отдавна належащите промени в съдържанието и методите на обучение и възпитание, че да се концентрираме в измерването на добавената стойност. Оправдано ли е една централизирана система, притискаща учителите с ненужни бюрократични изисквания, определяща не само общи стандарти, но и съдържание, темпове и методи без да отчита специфичните характеристики и потребности на различните училища, да ги подлага на поредното изпитание с неясни цели и още по-неясни ангажименти…

С първи коментар по темата в рубриката „Всичко за образованието“ се включва директорът на столичното 107 ОУ „Хан Крум“ Данко Калапиш.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Познават ли новородените майчиния си език?

Бебетата разбират майчиния си език още преди да се родят – Никола Кереков запознава слушателите на рубриката "Науката не спи" с научните доказателства за този феномен. Съветите да се говори ясно и разбираемо на бебето, докато то все още е в майчината утроба, не са безпочвени. Екип от френски учени доказва, че бебетата се раждат с езиково..

публикувано на 25.06.24 в 13:05

За чувствителните новини, кадри, данни и романи

Не е рядко явление родни думи и словосъчетания или добре познати заемки да се сдобият с ново значение, пряко внесено от чужд език и това очаквано предизвиква неразбиране, дори недоразумения. Както например модното "адресирам проблем", което по лични наблюдения се използва за "разглеждам", "поставям на обсъждане", "насочвам вниманието към", че дори..

публикувано на 25.06.24 в 12:14
Проф. Арман Постаджиян

Сърцето – най-важният и сетивен орган

Заглавието на настоящата ни ефирна среща вероятно ще бъде прието от кардиолозите, но едва ли с него ще се съгласят офталмолозите и други представители на лекарската гилдия. Това не е особен проблем, защото нашият екип само изостря сетивата за значимите здравни теми. В поредния брой на седмичното издание "За здравето" гостува проф. Арман..

публикувано на 25.06.24 в 11:45
Трифон Попов

Еврика! Успешни българи: Трифон Попов

Трифон Попов е студент 5-и курс в Медицинския университет в София. Той е носител на тазгодишната награда "Студент на годината – 2023", която му беше връчена през месец март. Но също така Трифон Попов се занимава с научни изследвания, с доброволчество, член е и на Асоциацията на студентите по медицина в София. Казва, че медицината е необятна наука,..

публикувано на 24.06.24 в 17:00

"SOS детските селища" – у нас и по света

Интересна беше отминалата седмица за страната ни. Като изключим новините около НС и политическите партии, в края ѝ се проведоха и две събития – 17-ия прайд на ЛГБТИ общността и Похода на християнското семейство. Последният ѝ ден, обаче, мина някак незабелязано. А в далечната вече 1987 г. той беше обявен за Международен ден на "SOS Детските селища"...

публикувано на 24.06.24 в 16:05