След юбилейната си книга „Излизане от съня“ в „мерена реч“ поетът изненадва с голям том, в който е събрал своя есеистична и автобиографична проза, интервюта, литературнокритически и други текстове. Заглавието „Откаченият вагон“ обединява на пръв поглед разнородното съдържане. Дори и да си спомняме някои от текстовете, те зазвучават в един общ хор, събрани в книгата. Метафората на влака, на пътуването, спирките по пътя и изненадите, когато вагонът бъде откачен, побира и осмисля цялото ѝ разнообразие. Макар в нея да присъстват различни български и чуждестранни писатели, машинистът е Георги Борисов, когото виждаме в нова светлина.
Независимо дали пътува с „Ориент експрес“, „Факел експрес“, „Транссибирскта железница“, дали спира на „Централна гара“, дали потегля от „Първи коловоз“, или участва в „Разговори в чакалнята“, както са озаглавени частите, той е в центъра на събитията и е техен катализатор. В автобиографичните текстове или в тези за писатели, в част от които пак има биографичен елемент, стилът му е експресивен и увлича читателя, а историите често са направо невероятни.
Освен това събраното в „Откаченият вагон“, както Иван Теофилов подчертава, не е механичен сбор, а прецизно композирано и представлява „вероятно най-доброто от всичко, което е писал през годините по различни поводи, свързани с отношението му към значителните, качествените събития в литературата“.
Съвсем точно отбелязва нещо на пръв поглед незабележимо, но много важно в своя отзив за книгата Зорница Христова: „Другото, което уж се разбира от само себе си, е промяната в медиите. По-точно казано – променената представа за това кое е и не е недопустимо. През 80-те, през 90-те и сега. Георги Борисов е публикувал свои спорове с различни редакции – и това е в пряка връзка с въпроса за публичността и доверието. За уж незабележимите промени в разбирането за достойнството на професията. В книгата хем е събрано наистина впечатляващото дело на Георги Борисов, хем изплъзващите се контури на времето, за което все още бихме могли да развием сетиво. Много е нетипично всички тези неща да бъдат събрани в книга. Спомени, некролози дори, спорове с редакции, слова, прочетени на тази или онази премиера. Като цяло – ефимерни работи. Летливи. Но без тях нищо не е самопонятно.“
Чуйте Георги Борисов
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg