Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Софийски солисти" започват нов цикъл "Гостуващи диригенти"

маестро Димитър Косев
Снимка: БНР

Първият концерт от цикъла "Гостуващи диригенти" на Камерния ансамбъл "Софийски солисти" е на 24-ти ноември в столичния Военен клуб. В програмата са включени изпълнения по Моцарт – Дивертименто, както и Серенада на Чайковски и Дворжак. Класическото Дивертименто на Моцарт, почеркът на Чайковски и в Серенадата се открива може би характерността му да бъде най-добър в балетите и симфоничните стихотворения, Дворжак има два периода – елементите, произведени от фолк и танци и консервативната музика. А покана за концерта от „Артефир“ отправя младият и получил редица признания диригент – маестро Димитър Косев:

„Да бъда поканен да бъда диригент на "Софийски солисти" за мен е огромен успех, мечтая за тази програма от много време и досега не съм я направил, защото това са трудни изпълнения и не са за всеки ансамбъл. Мисля, че сега е подходящият момент. Дори да имат около 250 години разлика, „Дивертименто“ Моцарт го пише на 15-16 години, за сметка на това около 1880 година Чайковски пише „Серенадата“ си, първата част с мисъл за Моцарт, за Дворжак от Виена са му платили да напише няколко неща, както Петата симфония и „Серенадата“, и се усеща валсът и виенското, което на мен ми е много близко до сърцето, защото съм учил във Виена. Шегуваме се, че малките деца избягват да свирят Моцарт, защото е твърде лесен, а възрастните, защото е твърде сложен. Радвам се, че имам време и за репетиции.“

Наскоро тази година Димитър Косев, съвместно с Русенската филхармония, реконструира част от Симфония №10 от Бетовен. Едно противоречиво заглавие, за което обаче маестро Косев дълго мечтае да концентрира:

„Аз много дълго време го пазих в ръкава си това произведения и се надявах никой да не ме изпревари, това е голям патрон, изсвирвайки първата част на 10-ата симфония. Казах си, че това Русе трябва да представи на софийска сцена. Над 150 такта са реални от Бетовен, всичко е дописвано, според това както Бетовен би искал може би да я довърши. Но това не е компютърната версия, която става популярна, версията е на Бари Купър, музиковед, който е още жив и дори противоречива, тази симфония е хубаво да се чуе. Противоречиво е колко обаче един изкуствен интелект би помогнал да се възстанови нещо, създадено с човешка ръка. Компютърните технологии помагат на музиканти, но има такива, които отказват да пишат музика на компютър и го правят на ръка, но технологиите трябва да ни помагат, не да ни пречат.“

Димитър Косев прави и фюжън кросоувър проекти – събирането на популярна музика – поп, рок и метъл със симфоничен оркестър. С усмивка казва, че уважава всички стилове и тайната му цел е хора, които не са влизали в опера, но са рок фенове, когато чуят любимите си песни и видят симфоничния оркестър, виждат една мелодична красива линя в песните, това е начин да се привлече и задържи публика, за която класическата музика не е интересна.

Маестро Косев е носител на отличието „Млад музикант на годината 2020“ в националната анкета на предаването „Алегро виваче“ в нейното 30-о издание. Завършил е Консерваторията във Виена през 2014 г. с пълно отличие. Той е най-младият главен диригент на оперен театър в България. Печели наградата за „Най-изявените млади личности на България“ в категория „Културно постижение“ и е номиниран от Junior Chamber International (JCI) за световния формат – TOYP – „10-те най-изявени млади личности в света“. Акустичният му рок проект „Kristal Bardess‘‘ е избран от продуцента на групата The Rolling Stones в топ 20 на световния конкурс за авторска музика на Shure – Call for Legends, а през месец май 2015г. печели конкурса за авторска музика БГ-Таланти.

Повече за предстоящия концерт чуйте от разговора на Ангелина Грозева с маестро Димитър Косев.

Снимки – БНР, КАСС


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25