Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Заедно в час“ и "EducArt" подготвят помагала за деца билингви

Училища за пример 2021
Снимка: Фондация „Заедно в час”

Всяка година от българското училище отпадат десетки хиляди ученици. Сред най-застрашените от отпадане са децата от ромски произход. В 55% от ромските семейства се говори език, различен от българския, а за много от многоезичните деца усвояването на българския език започва едва на 5-годишна възраст в детската градина. В същото време много българчета, които живеят вън от пределите на България, също имат проблем при усвояването на българския език по учебни помагала от българската образователна система, тъй като те растат в чужда езикова среда и това налага да има специфика при преподаването на български език за тези деца. 

Владеенето на български език е задължително условие за успеха в училище и за социалната интеграция на децата. Към този момент няма достатъчно учебни помагала, насочени към деца с подобни нужди. За ограмотяването и обучението по български език на деца, чийто майчин език не е български, както и на тези, растящи в небългарска езикова среда – каква е спецификата на това обучение, колко е важно да има специално разработени учебни помагала за нуждите му, кой и как подготвя помагалата и какво е значението на обучението по български език за цялостния успех в училище?

Вяра Михайлова, експерт по ранно двуезично развитие при деца от Интернационална асоциация "EducArt", разказва в "Нашият ден" за създаването на Буквар за деца билингва:

"Ние обединихме усилия с моята колега от Университета в Хайделберг д-р Анастасия Новикова и установихме тази нужда от различен подход и различна методика на преподаване в училище на децата, чийто майчин език не е български. Нашата основна цел и фокусът на нашата организация "EducArt" е да създаваме в момента такива специализирани учебни материали, помагала и да подкрепяме учителите чрез обучения."

Чуйте повече в звуковия файл.

В България няма специализирана методика как да се преподава на ученици с различен майчин език в началните класове. Всеки учител сам търси ресурси и начини да се справя с това предизвикателство. Вече близо година “Заедно в час” в партньорство със сдружение "EducArt" работят по проект за решаването на този проблем и създаването на адекватни и полезни учебни материали, методика и подкрепящи ресурси. За да говорят български в първи клас – за възможностите всички деца, които влизат в училище, да не са възпрепятствани от владеенето на езика.

Таня Величкова, учител в 75-о училище и част от екипа на фондация „Заедно в час“, също коментира:

"И от анкетата става ясно, че най-същественото е децата да разберат това, което учат. Така че знаенето на езика е ключово за това да надграждаме днешните компетентности, за да могат наистина да разбират това, което им преподаваме. Защото, ако владеенето на езика не е на достатъчно добро ниво, често пъти децата не знаят как да попитат и дори и не осъзнават какво не са разбрали. Затова и учителя, който има най-добро желание да ги подкрепи, понякога не разбира какво точно им липсва, за да са успешни в знанието.

Все още не разполагаме с такава методология, с която да работим в училище, но по такава се работи. Фондация "Заедно в час, заедно с "EducArt" разработват специални материали, които да подпомогнат учителите, работещи с деца билингви. Съвсем скоро – може би от следващата година учителите ще могат вече да ползват такива помагала. Помощта на езиковеди специалисти за нас е изключително ценна."

Чуйте повече в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Националното външно оценяване след VII клас – време за промяна?

В "Нашият ден" посвещаваме време на една болезнена за цялото общество тема – моделът на Национално външно оценяване (НВО) след VII клас.   Гост в предаването е Ирина Манушева , един от инициаторите на петицията , подкрепена от образователни експерти, учители, директори, ученици, родители и граждани, за нужда от нов формат за оценяване в края на..

публикувано на 07.11.24 в 11:00

Как Столична библиотека обединява творци и публика – поглед от Петър Чухов

В рубриката "Темите на деня" гост беше Петър Чухов – изтъкнат поет, писател и музикант, който сподели своите виждания за изкуството и важността на културните инициативи в съвременния живот. Чухов говори повече за своята работа в Столична библиотека, която е място на непрекъсната културна активност и център за литературни събития. Петър Чухов –..

публикувано на 07.11.24 в 10:54

Многоликият свят на българската литература: Проф. Стойчева-Андерсон за наградите "Перото"

В рубриката "Темата на деня" на предаването "Нашият ден"  специален гост беше проф. Светлана Стойчева-Андерсон, преподавател в НАТФИЗ и член на журито на 10-ите литературни награди "Перото". В разговора тя сподели интересни наблюдения и коментари за съвременната българска литература. Проф. Стойчева започна разговора, като подчерта важността на..

обновено на 07.11.24 в 10:52

Изложбата "Български продуктов дизайн: мебели" събра над 100 гости в галерия "Сан Стефано"

Впечатляващо събитие за любителите на дизайна се проведе в галерия "Сан Стефано", разположена в комплекс "Сан Стефано Плаза". Откриването на изложбата "Български продуктов дизайн: мебели" привлече повече от 100 посетители, сред които дизайнери, архитекти, мебелни производители, журналисти и гости . Събитието е организирано от списание MD,..

обновено на 07.11.24 в 09:38

Поколението Z цени семейството си и не иска да емигрира

"Млада България" е проект на "Булевард България", в който заедно със социолозите от агенция "Насока" и различни експерти се изследват нагласите на поколението Z или съвременните млади хора в страната. Две представителни социологически проучвания обхващат широк спектър от теми– от страховете и мечтите, до ежедневните занимания и визията за развитие на..

публикувано на 06.11.24 в 13:25