Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Страхил Делийски: Този сценарий сякаш е правен в голямото междучасие

| обновено на 17.07.21 в 15:18
Страхил Делийски
Снимка: БГНЕС

„Николай Василев, експерти, концесии, приватизации, космос! Холограмоподобен лидер предлага "програма", наподобяваща ученическо есе на тема "Какъв ще стана, като порасна". Работливите експерти ще се ползват с политическата подкрепа на една партия, за която са гласували 1/10 от избирателите. Вярно е, че след Борисов всичко може да изглежда смислено и приемливо, но този сценарий сякаш е правен в голямото междучасие. Но за отбиване на номера става. Успех!“

Политологът  Страхил Делийски коментира в „Мрежата“ по програма „Христо Ботев“ откъде излизат „холограмните“ образи на българските политици и кои са акцентите от изминалата седмица.

Можем много акценти да си изберем. Господин Трифонов е добър шоумен. Не бива да търсим политическа логика в това, което се случва, защото г-н Трифонов не е политик, а шоумен. Той е свикнал да не се отчита, да не диалогизира, да чете от аутокю и да развеселява. Но и да предизвиква възмущение у публиката спрямо лошите политици, безобразното управление и т.н., и той продължава да прави същото нещо сега, макар и с променлив успех. Сещам се за книгата „Generation "П“ на Виктор Пелевин, която е написана в края на 90-те години на миналия век за прехода в бившия Съветски съюз. Книгата завършва как в по телевизията няма истински политици. Те са холограми и един огромен набор от IT специалисти се грижат да изобразят единият – пръста на Елцин, другият – за носа му и т.н. Идеята е, че нас ни чакат времена, в които политиката ще бъде преживявана през телевизията, както се и случи, но за сметка на реални политици има програмирани холограмни образи. Което между другото не променя смисъла на новата политика, защото това виждаме в офертата на Трифонов – няма политика. Вместо това има някакви експерти, които ще менажират някакви неща – ще приватизират банки, ще продават непостроени магистрали. Сякаш този „суверен“ е единен и няма различни социални групи, които искат различни неща. И това се случи през един написан на аутокю авторефереат, пуснат в социалните мрежи.“

Реален – нереален (холограмен) политик

Политикът от плът и кръв ясно знае какви ценности защитава и казва, да речем: „Зад мен стои средната класа, която има нужда от конкретни неща, аз защитавам нейния интерес и в рамките на демократичното състезания отивам да поставя техния интерес на дневен ред. А ние имаме някакви уж от кръв и плът хора, които не говорят на езика на различните социални интереси, както и на езика на публичната политика като инструмент за защита на различните социални групи. А говорят на някаква политическа Java (език в програмирането – бел.ред.), която си разбират само те, а ние виждаме някакви неразбираеми символи, които накрая интерпретираме като – всички са едни и същи. Защото имаме едни пластмасови представители на политическите партии, холограми, които без диалог, спор, дискусия се опитват да наложат някакви техни решения. Но изкуството на политиката е в компромисите и диалога, които липсват днес. А не една холограма да излезе и да ти каже – концесии, приватизации и няколко детски градини... Това наистина звучи като антиутопия от края на миналия век. Затова не можем да живеем в общо политическо общество.

Според мен обяснението на случващото се не е в задкулисието, а в това, че всеки човек се преживява през моментите, когато е бил силен. Много мъже остават в казармата на мисловно равнище, много жени остават в моминския си период. Трифонов беше силен в края на миналия век и сякаш е останал там, в тези времена.“

Защо правят холограмите на политиците еднакви

Заради локалната културологична особеност. Този тип популистки образи на мачо, на силния мъж, който ни се кара от телевизора, функционират различно в различните културни контексти по света. Да, нашите са по-банкянски, по-учиндолски, но смисълът от този тип образи и популистки конструкции е да форматират политическия конфликт по вертикалата – между онези горе, които са неморални, крадливи и онези долу, които сме всички ние. Когато се форматира така един конфликт, не остава място за никакви реални политически сблъсъци, които да решат проблема на разделеното общество, в което живеем. Но тези еднакви холограмни образи на политиците са много лесни за конструиране и менажиране, защото са конструирани на базата на първосигнални етико-морални усещания, а не на живия политически живот.“




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Еврейска култура преди ужаса

Който и да попитате първото нещо, с което ще свърже еврейския народ, най-вероятно е геноцида на който са били подложени от германците през Втората световна война. Музей за история на полските евреи "Полин" в Полша, обаче изненадва и се концентрира върху историята преди това. Младите момичета Елжбета Граб и Катажина Янковска, които развеждат..

публикувано на 14.10.24 в 16:05

Импулсът в мен: Проблемите с психичното здраве

Преди няколко дни световният шампион във Формула 1 Люис Хамилтън разкри, че през по-голямата част от живота си се е борил с проблеми с психичното си здраве поради тормоз в училище и напрежението от състезанията. Оказва се, че Хамилтън започва да страда от депресия още в тийнейджърските си години, а освен това е бил обект на расизъм като дете...

публикувано на 14.10.24 в 12:33

Домашното насилие: Мълчанието, срамът и силата да започнеш отначало

В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" се разглежда темата за жените, избягали от домашно насилие, и предизвикателствата, с които се сблъскват след това. Въпросът е дали този акт на бягство е краят на мъките им, или началото на нови изпитания. Как тези жени изграждат нов живот от руините и на кого могат да разчитат? Нора..

обновено на 14.10.24 в 12:09
Анджелина Соренсен - Геди и Антон Митов

Антон Митов представя – Анджелина Соренсен - Геди: Смейте се често и по много

Анджелина Соренсен, наричана Геди, от 50 години живее в Сан Франциско, САЩ. Работила е като строителен инженер и клиничен психолог. Автор е на сатирични спектакли и на книгата "Връзки и развръзки", която е сборник от 22 кратки хумористични разкази за трагикомични случки, желания и връзки в живота на хората, гарнирани с неочаквани развръзки. Повечето от..

публикувано на 14.10.24 в 12:00

Геймификацията в образованието – иновация или стар познайник

Какво е "геймификация в образованието", как подобрява учебния процес и стимулира креативността на учениците – за това е разговорът в "Нашият ден" с Хелиана Велинова , която е в основата на предстоящия форум "Game Dev Day – експо и конференция". Форумът се организира за втора поредна година от Sofia Game Night и сдружение "Възможности без..

публикувано на 14.10.24 в 09:40