През 1841, преди цели 180 години, англичанинът Томас Кук организира еднодневна железопътна екскурзия и това се смята за начало на организирания туризъм.
Темата коментира в “Нашият ден“ Константин Занков от Института за анализи и оценки в туризма.
“Организираният туризъм се развива много динамично и вече виждаме много различни форми на туризъм, за разлика от класическото пътуване на Томас Кук, което започва още с влак през далечната 1841 г.
Това, което виждаме в последно време, е много силна дигитализация, все повече туристи и пътешественици резервират своите пътувания онлайн.
Правят сами своите пътеки по алтернативни маршрути. Използват атрактивни предложения на туроператори. Доста по-различни спрямо това, което е било преди.
Има едно много динамично развитие на туризма, което ще виждаме тепърва в бъдеще."
По-интересните моменти
"Първото пътуване тръгва именно от Томас Кук, когато 570 души във Великобритания стартират своя първи продукт – говорим за организиран туризъм и за пакетна услуга.
Около 13 години по-късно се създава и първата специализирана фирма, т.нар. "туроператорска агенция", която сега вече виждаме много често.
Първоначалните пътувания тогава са били основно в самата Англия. Самите организирани екскурзии са били направени за различни таргет групи туристи с различни финансови възможности, но основно на територията на Острова.
Години по-късно вече виждаме пътувания и до Франция, и до Италия, до Америка и Египет. Делото на Томас Кук определено изиграва историческа роля в организирания туризъм и можем да кажем, че той е родоначалникът на съвременния."
В България
"У нас първото организирано пътуване стартира от Алеко Константинов с изкачване на Черни връх, където се организира един съюз."
Защо фалира “Томас Кук“
"Не можем да кажем, че беше неочаквано, тъй като те залагаха на традиционен модел на туроператорството със закупени чартърни полети и собствен парк на самолети. Продажба чрез каталози, чрез офиси и една огромна мрежа от офиси на място.
Можем да кажем, че бизнес моделът не отговаряше на съвремието. В днешно време е много важно бизнесмените и предприемачите да бъдат изключително адаптивни.
“Томас Кук“ имаха тогава стратегия за дигитализация за преминаване към онлайн модела, но не я бяха задвижили. И с времето нямаха достатъчно финанси за ликвидност.
Те имаха много голяма инвестиция в наеми на офиси и в покупка и поддръжка на самолети. В днешно време туроператорите продават повече онлайн и съответно използват и нискобюджетни авиолинии и редовни авиолинии.
Има много повече възможности да бъдат много по-гъвкави. И съответно, когато има по-малко търсене, да има по-малко разходи.
“Томас Кук“ продължаваха да продават със списания с каталози и т.н. Виждаме силата на социалните мрежи, ревю сайтовете – всичко, което се случва онлайн. Можем да кажем, че причината е комплексна – и финансова, и дигитална, и свързана с конкуренцията."
Туризъм в Космоса
"Следващото ниво вече ще бъде за пътувания в Космоса. Виждаме колко динамично се развива света и колко атрактивни пакети предлагат туроператорите. Определено предстоят много интересни неща в развитието на организирания туризъм."
Чуйте Константин Занков в звуковия файл.
В рубриката "Разговорът" разговаряхме с арх. Ивайло Захариев от Българската асоциация за термално наследство. Темата на разговора е първата карта на минералните бани в България , липсата на стратегия за развитието на този ценен ресурс и бъдещата визия за термалното наследство у нас. Арх. Захариев подчертава, че към момента държавата не..
В навечерието на 152-рата годишнина от обесването на Васил Иванов Кунчев - Левски прозвучават откъси от радиоефира на "Terra Култура" от последното десетилетие – за делото и личността на Апостола на свободата. "Историческият образ на Апостола е завещан на днешните поколения, както и отговорността, с която тръгва към Голгота", казва през..
В рубриката "Епизоди от живота" представяме една вдъхновяваща инициатива, която цели да осигури подкрепа и социализация за деца и лица с увреждания. В Стара Загора, на улица Венера 9, в квартал Малък Железник, започна дейност творческа работилница, създадена по инициатива на сдружение "Заедно с теб можем". Създателят и председател на..
Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до всякакви по-странни и по-нетрадиционни идеи, творчески концепции, клипове, картини. На комуникацията това ѝ е хубавото, че умее да обединява от алгоритмичния стратегически подход до изумително богати..
Как едно съобщение в телевизия за това, че Делян Пеевски "вади средства" и ще спаси българските щанги, може да наруши Закона за радио и телевизия (ЗРТ), коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова, преподавателка във ФЖМК на СУ "Св. Климент Охридски". Какво не му е наред на съобщението, като жанр и съдържание "Няколко..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg