Песента на Били Джоел (Billy Joel) „Занзибар“ (загадъчна, нестандартна за лекия жанр, експресивна и предполагаща драматична реализация творба) до днес буди въпроси, но все по-ясни стават отговорите им. Песенният текст на Джоел е по-скоро разбираем, но съдържа и завоалирани знаци – тях слушателят сам ще разгадава, ако пожелае... Когато споделеното от автора в различни интервюта се съчетае с думите на продуцента на песента (Фил Рамоне – продуцент и на албума, в който тя се намира – „52nd Street”) и към това се добавят факти за Ню Йорк от края на 70-те години на ХХ век се стига до извода, че тази атрактивна композиция на родения в Бронкс американец е наречена на питейно заведение. То носи името „Занзибар“ – клуб, в който се събират предимно спортни почитатели. Сред тях е самият Били Джоел, с винаги „запазено място или маса“. По телевизора в клуба наблюдава боксов мач, с участие на неговия идол – Мохамед Али (Касиус Клей). На младини самият Джоел е тренирал бокс, наред със заниманията по пиано; пристрастието към бокса и към бейзбола остават свежи в целия му живот. В песента действието се развива около 1978 година, когато боксьорът Мохамед Али е в залеза на своята кариера.
В песента Били Джоел ни разказва как Али „танцува“ по ринга; пее, че „той не е загубил стила си“. Певецът го призовава „да не отива в центъра“, т.е. да не става обикновен като всички други и да остане на пиедестала, „да издържи още един рунд“, дори и „да го прави без пари“. Джоел вмъква в текста и името на легендарния бейзболист Пийт Роуз, като пее за любимия си отбор „Ню Йорк Янкийс“, станали световни бейзбол шампиони по онова време. Но макар и донякъде прикрит, основният акцент в цялата песен „Занзибар“ е ориентиран към джаза.
Едноименното заведение се намира в съседство с „52-ра улица“ в Ню Йорк, която до средата на миналия век е била пълна с джаз клубове почти на всяка крачка. Песента „Занзибар“ както и записите за целия албум са направени в студио, намиращо се на „52-ра улица“, почти до сградата на CBS – компанията, която издава албума (разбира се, наречен “52nd Street”!). А по съвет на продуцента Фил Рамоне, за записа на „Занзибар“ Били Джоел кани големия джаз тромпетист Фреди Хъбърд (Freddie Hubbard), който изсвирва две знаменити сола, останали в историята на американската музикална култура.
P.S. Снимката в албума „52nd Street“, на която Били Джоел стои някак небрежно с тромпет в ръка, може да приемем като признателен поклон на поп певеца-пианист към тромпетиста Фреди Хъбърд и към изкуството, наречено „Джаз“.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg