Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Има пряка връзка между позата на детето и захапката

Д-р Весела Стоичкова
Снимка: личен архив

Каква е връзката между правилната стойка и захапката на децата и как влияе онлайн обучението на стойката? Има ли зачестили случаи на проблеми със захапката при децата? Кои са вредните навици при онлайн обучението, които водят до промяна в захапката?

Темите коментира в “Нашият ден“ д-р Весела Стоичкова дм, специалист ортодонт.

“Връзката между позата и захапката е пряка. Стойката не е статично положение на тялото, а е комбинация от постоянни съкращения на различни мускули, затова е важно да нямаме излишно напрежение в определени групи мускули, за да може правилно да се развива, както тялото на растящия организъм на детето, така и неговата захапка.“

“Всички знаем, че главата се намира върху гръбначния стълб, върху първия шиен прешлен и затова положението на шийните прешлени се отразява на положението на главата. А за главата, за черепа, е закачена долната челюст и връзката между мускулите на гърба и езика е пряка.“

“Затова, ако нашите деца имат напрежение в мускулите на гърба, ние ще имаме и неправилна позиция на езика. Затова е важно детето да преглъща правилно и езикът да се разполага в купола на небцето в състояние на покой, тъй като нашите зъби се ограждат от два мускулни пояса – от външната страна това са устните и бузите, а от вътрешната е езикът.“

За да имаме ние динамично равновесие, трябва зъбната дъга да получава еднакъв натиск както отвън, така и отвътре. Затова е важно, когато са пред компютрите, децата да седят изправени. Да няма изместване на центъра на тежестта на главата напред, за да не се появява напрежение в шийните мускули.“

Весела Стоичкова

В каква възраст да следим за този процес

“От самото раждане е важно да се следи как преглъща детето. До 3-годишна възраст е разрешено езикът да е разположен между зъбите при преглъщане, т.нар. инфантилно гълтане, което е нормално до тази възраст. Но след като прорежат резците и се сформира млечният прикус, трябва вече езикът да се намира зад централните горни резци при преглъщане.“

“Всеки може да провери това, когато затвори устата си, той усеща, че върхът на езика му се намира зад горните централни резци. Ако той не се намира там, значи имаме проблем с позицията на езика и ще имаме зъбно-челюстна деформация, някои хора и хъркат заради неправилната позиция на езика. Езикът пада назад в гърлото, това носи своите последици в социалния живот. “

За съжаление родителите понякога идват твърде късно, когато тези вредни навици са оставили своята негативна следа върху формирането на зъбно-челюстната система и се изпускат периоди, които са важни, и могат да бъдат използвани за кратко време, да се излекува детето, докато расте.“

“Моят призив е – всички родители до 3-годишна възраст да покажат детето си на ортодонт, за да може, ако има някакви вредни навици, да бъдат диагностицирани навреме.“

Интервюто можете да чуете от звуковия файл.


Д-р Весела Стоичкова дм е специалист ортодонт.

През 2003г завършва с отличие Медицинския университет в София и печели конкурс за специализация в Московския държавен медико-стоматологичен университет, където придобива научна степен Доктор по медицина през 2008г.

Д-р Стоичкова е била завеждащ отделение по ортодонтия във VIP-клиниката „Холивуд стоматология“ в Москва от 2008 до 2019г. През 2018г. защитава магистърска степен по обществено здраве и здравен мениджмънт в Медицинския университет в София.

Автор е на 58 научни публикации у нас и в чужбина, както и докладчик на 24 международни конгреса. Специализирала е в Швейцария, Италия, Австрия, Русия и Англия. Член е на WFO, AAO, EOS, SIDO, ПОО России, БОО и др.

Д-р Стоичкова е един от 600-те специалисти, включени в най-престижната класация на медици в България „Лекарите, на които вярваме 2020“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Възпитаване на гражданска отговорност чрез училищни бюджети

В рубриката "Разговорът" Люба Батембергска от фондация "Малките стъпки" представя вдъхновяващата инициатива "Граждански бюджет за ученици". Целта на проекта е учениците да получат възможност да управляват бюджет, който да подкрепя техните идеи, като така се приобщават към демократичните процеси още от ранна възраст. "Темата за демократичния..

обновено на 18.12.24 в 10:41

Имигрантът Бисрат Можо: За живота в България и (не)толерантността

Насочваме внимание към живота на мигрантите в България в Международния ден на мигрантите. В "Нашият ден" чуваме гласа на Бисрат Можо , имигрант от етиопски произход, с когото говорим за чувството на безопасност, за толерантността и дискриминацията в обществото ни. Бисрат живее нормално, общува с образовани и добронамерени хора и..

публикувано на 18.12.24 в 09:15

Проблемите на средното образование през очите на един родител

Д-р Лъчезар Томов , преподавател по информатика, информационни технологии и история на науката в Нов български университет, човек с дългогодишен опит като учител в българското средно училище и баща на 16-годишната Ема, разказва в "Нашият ден" за проблемите на средното ни образование , пречупени през случки от битието му на родител. Защо..

публикувано на 18.12.24 в 09:02
Боряна Ангелова-Игова

Оптимизъм и интеграция: Как спортът приобщава?

В предаването "Време за наука" гостува доц. Боряна Ангелова-Игова , която споделя своите впечатления и анализи за настоящото състояние на спорта в България. Тя изразява оптимизъм, като отбелязва, че изминалата година е била изключително успешна от спортна гледна точка. Карлос Насар: Чакат ме нови предизвикателства, изтощен съм от емоции..

обновено на 17.12.24 в 14:44

Климат, деца и права: Международен проект обединява усилия за устойчиво бъдеще

Децата и техните права често остават на заден план, когато става въпрос за климатичната криза. Според Иван Куцаров от мрежата за гражданско действие "БлуЛинк", именно този аспект е във фокуса на новия проект "Околна среда, права и деца". В интервю за предаването "Време за наука" той обяснява как климатичните проблеми и правата на децата са тясно..

обновено на 17.12.24 в 14:00