Лубомир Мартинек е чешки писател-емигрант, който винаги е писал на своя майчин език. На български език излиза за първи път. От сборника с разкази "Масло в огъня" читателите могат да получат една много хубава смесица от техники на писане на есе, вплетени в добре разказани истории. Тези истории са писани като че за читатели европейци, живеещи на "твърда земя", на континент. Интересните места са отпратени далеч – екзотични места, свързани с големите географски открития. Мартинек е добре аргументиран скептик по отношение на живота. Неговите герои са изключително дейни, енергични, търсещи индивидуалности. Те са свързани с морето и пристанищата. Пристанището е най-важното място на действие. Лубомир Мартинек подлъгва, че стилът му е "лесен", но е изпълнен с "капани" за всеки преводач.
Добромир Григоров, преводач и редактор на изданието, разказва в "Артефир" за чешкия писател:
"Лубомир Мартинек е от авторите, които продължават да пишат на чешки и след емигрирането си. Той не избира френския като свой втори литературен език. След 1989 г. се връща в Чехия, преподава за няколко години творческо писане в Литературната академия "Йозеф Шкворецки" в Прага. С течение на времето се установява в едно малко градче в Средна Чехия. Мартинек изключително много обича да пътува – и то към екзотични от погледа на европееца места – Югоизточна Азия, Африка..."
Критиката
"Чешката критика като цяло го приема с определен интерес. "Масло в огъня" излиза през 2007 г., а получава най-престижната чешка литературна награда "Магнезия Литера" през 2008 г. Това е и книгата му с най-висока оценка. В литературния живот той не е част от определен литературен кръг, харесван е от много литературни кръгове, но върви сам по пътя си."
Феноменът "Завръщането на писателите-емигранти след 1989 г."
"Този феномен не е познат в нашата съвременна литературна ситуация. Този сюжет беше много интересен в Средна Европа и в съвременна Русия. Само част от писателите-емигранти се завърнаха. Лубомир Мартинек е от възвращенците. Що се отнася до езика – той не е напускал чешкия език, но въпреки това е писател-емигрант – като поетика и като съдба. Това завръщане не е еднозначно приемано в Чехия и е съпътствано с усещането, че тези писатели като че ли не се прибират у дома. И това има значение Мартинек да бъде възприеман като самотник и публиката да гледа на него със симпатия и с известна дистанция едновременно."
Психологическа проза?
"Масло в огъня" е една от по-късните книги на Лубомир Мартинек, сборник от 9 текста – разкази и 1 новела. През 90-те години на ХХ век, след като се прибира у дома, Мартинек мълчи известно време. Няколко години не публикува. След това се връща на литературната сцена. Текстовете, които пише във Франция и които излизат непосредствено след 1990-а в Чехия, имат по-различна, високоекспериментална литературна стойност. В по-късните си текстове писателят съзнателно се връща към едни по-познати литературни образци, които са разпознаваеми като "психологическа проза". Това е съзнателно търсена изразност.
Литературният критик Георги Цанков прави едно много интересно наблюдение, че Мартинек следва Монтен и неговия жесток самоанализ."
Превод от чешки Иванка Шишева (дебют) и Добромир Григоров, корица Борис Праматаров, СОНМ, 2020. Книгата е част от поредицата "Разказът – един пренебрегнат жанр".
Повече можете да чуете в звуковия файл.
Борислав Стоянов представя Stick Place. В творбата си съчетава изображение на негова пластика, направена преди години, и кратък авторски стих, които намира за свързани и онагледяващи темата за разноезичието. Художникът използва библейския сюжет за построяването на Вавилонската кула, който дълбоко е залегнал в културата ни и остава символ на..
Художествената галерия "Станислав Доспевски" - Пазарджик гостува в София, представяйки за първи път в столицата колекцията "Стоян Василев". Това е възможност за публиката в София да се потопи в магията на произведенията на един от най-големите пейзажисти в българското изобразително изкуство, художникът, който превръща старите улици, пазари и..
Журналистът Иво Тодоров създаде първия български компактдиск с музика, генерирана от изкуствен интелект. Компилацията е със заглавие "Обещай да ме целунеш" и съдържа 14 композиции, направени от Suno АI, като мелодиите и вoкалите са генерирани изцяло от платформата. 12 от текстовете на песните са по стихове на Иво Тодоров от последната му книга..
Възкресия Вихърова поставя "Съзвездия" от Ник Пейн. В премиерния спектакъл участват Антоанета Петрова и Цветомир Лазаров. Сценографията е на Зарко Узунов, композитор – Емилиян Гацов (Елби). Ник Пейн се увлича от различни теории, като квантовата механика и се опитва да ги внуши в пиесата си. Това е било огромно предизвикателство за Вихърова...
"И леглото ни е зеленина" е дебютен роман на Виолета Радкова. Редактор на книгата е Борис Минков, художник – Люба Халева. Виолета е завършила английска филология в СУ "Св. Климент Охридски", с магистратура по британска и американска литература. Заедно с Михаил Минчев е съавтор на книжния подкаст "Четене му е майката". Писателят Христо..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg