Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Красимир Гаджоков: Това е превзета държава и властите не са независими

Красимир Гаджоков
Снимка: www.bitelevision.com

Два месеца преди изборите в България и два дни след като евродепутати за пореден път отправиха въпроси към българското правителство за собствеността и финансирането на медиите в България, Красимир Гаджоков, консултант по информационна сигурност в канадска комуникационна компания и създател на сайта „Медийно око“, коментира в „Мрежата“ по програма „Христо Ботев“ как да различим политическата агитация и невярното съдържание както в традиционните медии, така и в социалните мрежи.

Нови сайтове и страници във фейсбук

Според Красимир Гаджоков създаването на нови сайтове и страници във фейсбук в навечерието на избори не е ново, но то „става опасно, когато зад тези сайтове и страници са анонимни. Така за никого не е ясно какви политически или обществени цели преследват те. Анонимността им ги прави безотговорни към последиците от написаното, към обществените настроения, които могат да създадат и сътресенията в обществото, които произтичат от такива настроения. Освен това, винаги когато наведнъж се появяват сайтове и страници с еднакво съдържание, което е критично към опозиционни на властта партии и сдружения, трябва да мислим за това, че са наети от някого. А ако в тези сайтове и страници езикът е абсолютно безкритичен към властта и са пълни само с хвалебствия към нея и премиера, тогава със сигурност можем да мислим, че са продукт на тази власт. “

Въпросите на евродепутатите за собствеността на медиите в Бълагрия

„Първо, регистърът, създаден в Министерство на културата по „Закона "Пеевски“, е в безобразно състояние и данните му не могат да се ползват нормално. Създадохме с колеги една търсачка „Бюро за разследваща журналистика и данни“, в която вкарахме данните от министерството и установихме, че от над 1100 сайта само 250 медии са регистрирали собствеността си в министерството. Доста ще им е трудно на европейските институции с този закон и начина, по който се спазва.“

Политическата агитация в медиите и социалните мрежи

„Политическата пропаганда и агитация най-лесно се открива в езика. Ако публикациите са изпълнени с отрицателни епитети и прилагателни, ако са каша полуистини и лъжи, които злепоставят политическите опоненти на властта или друга партия, то значи това си е чиста пропаганда. Но това издава липсата на аргументи, същност и силна теза зад това, което се опитваш да вмениш на хората. Затова и никога не може да видите в истинската разследваща журналистика прилагателни и епитети. Истинската журналистика борави с факти, данни и логични връзки, пак подкрепени с факти."

Показването на премиера във влак – като политическа пропаганда

„Традиционните медии най-често използват такива похвати, за да прокарват политически послания. Защо им е иначе да показват премиера, например във влак? Каква заслуга има той, какво е събитието, какво е забележителното му постижение, за да е новина това? Трябва да сме критични към това умишлено усилване от страна на медиите към такива новини. Защото в тези моменти е хубаво да знаем, че всъщност това е част от задължението на едно правителство – да се грижи за инфраструктурата или за нещо друго в държавата, а не повод за хвалба. В нормалните страни очакването на хората е правителствата да се грижат тези неща да работят без проблеми и следователно няма защо да се хвалят с такива неща, които са им задължение.“

ЕП и въпросите към прокуратурата

„Прокуратурата няма смелостта да засегне човек като премиера, просто няма смелостта. Колко пъти се имитираха разпити и т.н. И въобще не е трудно да се разбере чий е гласът или кой е снимал шкафчето с пачките. И това не е частен случай на опити на прокуратурата да разследват безуспешно премиера. Нито един от тези случаи не е завършил със сериозно разследване. Това е превзета държава, където властите не са независими. И не само това, ами вероятно си влияят една на друга. А назначеният контролиращ прокурор е просто формално назначение, което да замаже очите на европейските институции."



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Виенски бал 2025 в София

Проф. Румен и Мария Нейкови: Всичко е валс

Броени дни след 24-тия благотворителен Виенски бал в София, в "Моето семейство" гостуват продуцентът и режисьор проф. д. и. Румен Нейков и съпругата му Мария. София застава елегантно и уверено на световната карта на виенските балове благодарение и на семейство Нейкови. Отзвукът и посланията от Виенския бал в българската столица остават..

публикувано на 24.02.25 в 16:41

Импулсът в мен: Вреден ли е смартфонът

Въпросът "Вреден ли е смартфонът?" витае около нас непрекъснато. Всеки от нас е чувал изречението: "Хайде остави го този телефон!" От една страна, смартфонът е невероятно изобретение, което винаги позволява да поддържаме връзка със семейството и приятелите. В същото време разбираме, че това може да бъде вредно за здравето. Особено след..

публикувано на 24.02.25 в 15:26

Боровинки под Балкана

Кристина и Нено Костови живеят в София, а фермата им за култивирани боровинки е в с. Осетеново до Калофер. Съвременните технологии им позволяват да контролират поливането и подхранването на растенията, сред които сортовото разнообразие е доволно богато. И Нено, и Кристина работят в IT сектора и работата им позволява да са гъвкави и да..

публикувано на 24.02.25 в 14:45

Архитектурата е неизбежна: Защо критиката е от съществено значение?

В рамките на рубриката "Разговорът" се задълбочихме в темата за анализа на архитектурните процеси – начин, по който те могат да бъдат разбирани от по-широката публика и да оформят градския дебат. С това се свързва и поредицата дискусии "ГРАД и КРИТИКА" , в контекста на представянето на книгата "KICKED A BUILDING LATELY? Архитектурна критика след..

обновено на 24.02.25 в 10:56

Утопията е антиутопия

Дискусията започва с изследването, което пише професор Александър Кьосев за "Чевенгур" на Андрей Платонов, използвайки единствения завършен роман на големия писател като ключ към особеностите на жанра "антиутопия". Разговорът с професор Кьосев, Владимир Полеганов, Зорница Гъркова и Николай Русев прераства в обсъждане на условността на границите между..

публикувано на 24.02.25 в 10:30