„Има някаква магия в действителността, особено когато я гледаш през окото на камера, защото нещата изведнъж се засилват и това е нещо, което – да, много ме вълнува“, сподели в „Артефир“ режисьорката Божина Панайотова по повод човешките взаимоотношения и всички невидими сили, които се разиграват около ситуациите в един документален филм. Какъвто е случаят с „Блокът на смелите“ – филмът на Божина, който е номиниран за френската филмова награда „Сезар“ в категорията „Късометражен филм“.
Историята на изоставената сграда, която от години жителите на столичния квартал Банишора наричат „Блокът на смелите“ заради лошите битови условия, пред които са били изправени някогашните му обитатели, е представена през болката на Иван по две изчезнали кучета. Чистите и невинни създания, които са споделяли тревогите на живeeщите в блока.
Трескавото търсенe на кучетата всъщност е надежда да се открие човешкото в човека. Тревогата е проследена от режисьорския поглед на Божина Панайотова, която с камерата си става непосредствен участник в издирването.
Този „див филм“, както го наричат французите, вече има редица отличия. Печели наградата за най-добър документален филм на фестивала „Силует“ в Париж, както и голямата награда на журито на Festival du film de l’Ouest. Отличен е и на фестивала за документално кино Cinema du reel. Номинацията му за най-престижните филмови награди във Франция обаче е още по-голямо признание.
Божина Панайотова заснема „Блокът на смелите“ през 2014 година. Тогава режисьорката, която от дете живее в Париж, работи по дебютния си филм „Червено, твърде червено“, селектиран в „Панорама“ на „Берлинале“.
Повече за българската действителност, която се разкрива в нейния див филм, тя разказва в звуковия файл.
Във внушителния том са публикувани 27 разказа, неиздавани досега. Както каза на представянето Росица Чернокожева: "Талантът на Палми Ранчев е, че от една обикновена случка той прави нестандартна история." В тях диша големият град, често заплашителен и груб. Там сякаш няма място за чувства и нежност, но писателят успява да ни срещне и с такива..
Антологията "Животът през Средновековието" беше представена от проф. Цочо Бояджиев, проф. Олег Георгиев и Тони Николов, а журналистът Ангел Иванов прочете откъси. В сборника се срещаме със "забележителна галерия от теми и автори, сред които св. Тома от Аквино, папа Григорий Велики, св. Бонавентура и др". Преводачи са Евгения Панчева, Ирена..
"Започнах да правя тези фотографии в личното време на града – в затишието. Преди Коледните празници, веднага след Нова година, до началото на летния сезон. Последните няколко портрета направих в меката есен, когато всички си отдъхнахме от горещото лято на 2024 година. Изложбата става сега през ноември. Тя е предназначена за очите и сърцата на хората,..
Нобеловият лауреат за литература Юн Фосе пише първата си пиеса "Някой ще дойде" през 1992 година. В края на 90-те пиесите на норвежкия писател започват да се поставят по европейските сцени и не след дълго и на различни континенти. Постановката на Катя Петрова "Някой ще дойде" в Народния театър "Иван Вазов" е първи прочит на пиесата у нас и първа..
От 10 до 15 декември ще се проведе Софийския международен литературен фестивал в НДК. Дария Карапеткова , координатор на събитието, запознава слушателтие на "Нашият ден" с акцентите в програмата , която предстои да бъде обявена в завършен вид съвсем скоро. Една от звездите на международната литературна сцена, която ще гостува в България..
На 30 ноември Нов български университет ще бъде домакин на уникален научен форум, който ще разгледа отношенията между природните и хуманитарните науки...
Плевенският театър "Иван Радоев" гостува на софийската публика с един от най-новите си спектакли – "Есенна соната" от Ингмар Бергман. Постановката по..
В рубриката "Темите на деня" екипът ни имаше удоволствието да разговаря с Теодора Нишков, известна още като Принц Датски, и доц. д-р Александър Нишков,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg