„Има някаква магия в действителността, особено когато я гледаш през окото на камера, защото нещата изведнъж се засилват и това е нещо, което – да, много ме вълнува“, сподели в „Артефир“ режисьорката Божина Панайотова по повод човешките взаимоотношения и всички невидими сили, които се разиграват около ситуациите в един документален филм. Какъвто е случаят с „Блокът на смелите“ – филмът на Божина, който е номиниран за френската филмова награда „Сезар“ в категорията „Късометражен филм“.
Историята на изоставената сграда, която от години жителите на столичния квартал Банишора наричат „Блокът на смелите“ заради лошите битови условия, пред които са били изправени някогашните му обитатели, е представена през болката на Иван по две изчезнали кучета. Чистите и невинни създания, които са споделяли тревогите на живeeщите в блока.
Трескавото търсенe на кучетата всъщност е надежда да се открие човешкото в човека. Тревогата е проследена от режисьорския поглед на Божина Панайотова, която с камерата си става непосредствен участник в издирването.
Този „див филм“, както го наричат французите, вече има редица отличия. Печели наградата за най-добър документален филм на фестивала „Силует“ в Париж, както и голямата награда на журито на Festival du film de l’Ouest. Отличен е и на фестивала за документално кино Cinema du reel. Номинацията му за най-престижните филмови награди във Франция обаче е още по-голямо признание.
Божина Панайотова заснема „Блокът на смелите“ през 2014 година. Тогава режисьорката, която от дете живее в Париж, работи по дебютния си филм „Червено, твърде червено“, селектиран в „Панорама“ на „Берлинале“.
Повече за българската действителност, която се разкрива в нейния див филм, тя разказва в звуковия файл.
В рубриката "Архивите са живи", обръщаме поглед към един от най-ярките символи на българската литература – Пейо Яворов. На днешния ден по нов стил, преди 147 години, се ражда Пейо Тотев Крачолов, оставил своята незаличима следа в българската културна история под псевдонима Пейо Яворов. Поезията на Яворов е уникална и неповторима, с дълбока..
"Женските лица на историята" е сборник в чест на проф. Красимира Даскалова – виден български учен, едно от емблематичните лица на Философския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски". Близо 30 години проф. Даскалова работи и съдейства за академичното институциализиране у нас на две изследователски полета – интердисциплинарни и свързани/пресичащи се по между..
Иля Пепеланов е новият директор на Драматичния театър "Адриана Будевска" в Бургас. Актьорът пое ръководството на театъра в края на миналата година след спечелен конкурс в Министерството на културата, в конкуренцията на още четирима кандидати. Директорският пост беше освободен преждевременно през февруари 2024 година, когато почина..
Едно от най-новите заглавия в юбилейния 60-и сезон на Театър 199 "Валентин Стойчев" е спектакълът "Морето след теб" от Яна Борисова. Пиесата се поставя за първи път на сцена, а неин режисьор е Марий Росен. Според Марий Росен тази пиеса може да се прочете и като романтична комедия. Тя обединява най-различни пластове – постмодернизъм, съвременно..
Лъчезар Лисицов , журналсит от "Клуб Z", коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" какво е да си парламентарен репортер днес. "Повечето..
В рубриката "Въпреки мрежата" гостува Антоанета Василева , член на екипа на асоциация "Родители" и координатор на Националния център за безопасен..
В началото на декември в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел се състоя очакваната световна премиера на "Фани и Александър" – опера, създадена от шведския..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg