„Съвършенството е част от човешкото съществуване. Откакто човек съществува, съвършенството е било предизвикателство за всички търсещи хора, за хората на изкуството особено. И макар да осъзнаваме, че съвършенството е утопия, нещо непостижимо, дали това не е някакъв вид себеизвинение, че не можем да го постигнем“, пита Иван Юруков.
Неговият кинорежисьорски дебют „До последния каприз“ се занимава именно със стремежа към съвършенството. Стремежът на търсещия, мислещия човек, който не спира да си задава въпроси и който всячески се опитва да открива новите си първи пъти.
За Иван Юруков и екипа на филма „До последния каприз“ е един от първите им пъти. Те работят по него близо пет години. Той е създаден предимно със собствени средства, а удовлетворението от филма е споделено – както между екипа, така и с публиката, която на 5 октомври имаше възможността да се запита докъде ни води стремежът към утопията.
„Откакто се занимавам въобще с изкуство, ме вълнува този въпрос дали човек трябва да се занимава с изкуство, за да задоволи интересите и очакванията на публиката, или трябва да го движи нещо, което той самият иска да изреве, да изкрещи, да изкара от себе си, да интерпретира, ако щете. Те са взаимносвързани неща, едното без другото не може“, каза във „Време и половина“ режисьорът Иван Юруков.
За да създаде сценария на „До последния каприз“, той се вдъхновява от книгата за живота на известния музикант Николо Паганини и най-вече от музиката му. Във филма частите от „24 каприза“ на Паганини, които главният герой се опитва да изсвири съвършено, са изпълнени от световноизвестния цигулар Светлин Русев. Той участва и в актьорския състав. В него влизат още Стоян Младенов, Мартин Тодоров и Пепи Тодоров.
Повратен момент във филма на Иван Юруков се оказва срещата между търсещия съвършенството артист и младите селски момчета, търсещи баланса с природата и простичкия начин на живот. Тази среща подсказва за предаването на щафетата от човека, който разглежда философски живота и който би следвало да остави в наследство или поне да подскаже на другите накъде трябва да вървим в него.
„Избрахме във филма точно това – да говорим за високата тема, за съвършенството, за преследването на съвършенството и въобще въпросите за високото изкуство, ситуирано в една много първична среда, естествена среда, в която обикновено хората не ги вълнуват тези работи. Те са дълбоко свързани с природата и може би тяхната връзка е много по-сложна в своята простота със съвършенството“, споделя още Иван Юруков и допълва:
„В този диапазон между първичната среда и преследването на високото изкуство, някъде там се съдържа животът.“
За капризите на изкуството и за изкуството като каприз, за намирането на личната утопия и отказването от комфорта само с едно „Да!“ – чуйте от Иван Юруков в звуковия файл.
Неговият филм „До последния каприз“ е част от 24-тия „София филм фест“. Догодина се очаква разпространението и официалната му премиера.
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg