Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Истории в ефира:

Изложба на колекционерски кукли в Израел

Снимка: pixabay

Изложба на колекционерски кукли привлече мнозина от Израел. Над 200 експоната, най-старият, от които е от втората половина на 19-и век, показва развитието на изкуството да се правят кукли, с които момиченцата са си играли. Кореспондентите на БНР Феня и Искра Декало в Тел Авив се срещнаха с една от колекционерите – зъболекарката Естер Фрай – и записаха нейния разказ за куклите и любовта ѝ към тях:

"Мнозина ме питат не се ли страхувам да колекционирам кукли на хора, които вече са мъртви. Не мисля ли, че такива предмети могат да носят лошата енергия на бившите си притежатели. Винаги съм се смяла на подобни опасени. Но ми направи впечатление кукла, която се продаваше в интернет. Тя имаше уплашен, сърдит и дори малко злобен вид. Освен това сякаш се готвеше да се разплаче. Ние се познаваме, колекционерите на кукли в Израел. Никой не искаше да я купи. Дожаля ми. Позвъних на собственичката. Оказа се много стара бабичка, от аристократично семейство. Каза ми, че не иска след смъртта ѝ куклата да бъде изхвърлена. Въпреки че е от скъпите порцеланови кукли, ще ми я продаде евтино. Действително това е най-евтината кукла от цялата ми колекция. Веднага щом я взех, я почистих и я снимах. Поставих я на лавицата заедно с другите кукли. Месец по-късно видях, че трябва да ѝ подшия рокличката. След поправката отново я снимах. Сравних снимките. На втората – куклата сякаш имаше по-спокоен вид. След месец се наложи да снимам няколко кукли в шкафа ми, сред които и тази. Като разгледах снимките, имах чувството, че разпознавам полуусмивка на лицето ѝ. Сякаш съм осиновила сираче и то се чувства добре сред другите ми деца…

Започнах да събирам кукли от 5-годишна възраст. Някои са с мен през целия ми живот. В началото си играех с тях. Когато пораснах, започнах да колекционирам кукли “винтидж” и по-стари. Много чета и проучвам миналото на експонатите. Най-старата ми кукла е на 170 години. Купих я в Чехия, но тя е от немска фабрика. Отново от Чехия купих още две кукли. Едната е от евтиното, следвоенно производство. Има само глава. Дрехите и ръцете са от плат.

Малка порцеланова кукла забелязах на базара недалеч от лагера Терезинщайн. Щях да я отмина, но забелязах, че на врата ѝ е нарисувана с химически молив миниатюрна звезда на Давид. Може би собственичката ѝ е загинала, а куклата още е на този свят.

Емоционално, най-много ценя няколкото кукли от Петербург. Едната ми подари моя съседка, тук в Израел, и тя като мен е преселничка от Петербург. Наследила я е от леля си. Тя доживя до 106 години. С родителите си са бягали след Революцията. Възрастните са взели неща от първа необходимост. Дъщеричката  – само куклата си. Тя е малка и може да се скрие под детско палто. Били са най-наред във Франция, а после тук. Винаги куклата е била с нея. Когато я получих, направих справка. От много ценна, малка серия на Петербургската фабрика е. И още две кукли петербургчанки имам. Отново семейство, което бяга от революцията. Оставят ценности в тайник. Десетилетия не могат да се върнат. След перестройката границите се отварят. Наследниците им идват като туристи. Квартирата им е превърната в комуналка. Успяват да убедят един от обитателите да им даде стая под наем. След това откриват тайника. Банкнотите, скрити там, вече са хартийки. Единствените ценни неща са кръщелната риза на дете от семейството и малка кукла. Купих и двете. Кръщелната риза е облечена на една от големите ми кукли. Рокличката на намерената в тайника кукла се е повредила и уших нова с плат от епохата.

Много мога да разказвам за моите кукли. Само дъщерите ми не ги обичат. По-точно очите на старите кукли са рисувани с фосфоресциращи бои. Като бяха малки, вечер само тичешком минаваха през хола. Имаха чувство, че куклите ги следят. Единствено обичат една кукла с човешки ръст. Тя има толкова съпричастна физиономия, че когато искам някой да ми каже цялата истина, го настанявам срещу нея. И има ефект…"


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25